Fortsätt till huvudinnehåll

Lärarens makt.... etik och moral....yrkesetik....

Alla som tilldelas makt och myndighet frestas att missbruka den....det ställer stora och absoluta krav på läraren som professionell yrkesutövare.... maktmissbruk från lärarens sida kan aldrig försvaras utifrån etiska skäl.....beröm och feedback är det som läraren ska ha som samspel i läranderummet för eleven.... vi är förebilder för eleven i skolan och projicerar det vi gör och det vi säger och det vi själva har som värderingar..... Läraren ska använda sin makt till att hjälpa elever i att utvecklas till en tro på sina egna förmågor och möjligheter så att eleven vågar hävda sin självständighet och frihet.

"Skolana uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet" Lpo 94,  s:5

"Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete" Lpo 94, s:8

"Skolan skall stärka elevernas tro på sig själva" Lpo 94, s:26

"Skolan skall sträva mot att varje[...]inte accepterar att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att bistå människor" Lpo 94, s: 32



Dessa mål kan inte uppnås om läraren missbrukar sin makt och om eleven inte får möjlighet..... skolan ska hjälpa eleverna med att utvecklas till självständiga och ansvarskännande elever.... skolan ska förmedla grundläggande värderingar...
Lärarna är styrda av styrdokument och det är lärarens ansvar och skolledningen att den efterföljs.... Hur många i skolan utgår från läroplanen och ser till att den efterföljs.... hur många är det som bara jobbar på utan större inblick i vad som faktiskt står i läroplanen....

Ett bra lärarsamarbete kan underlätta den enskilde lärarens arbete, samtidigt som det bidrar till att utveckla och kvalitetssäkra skolmiljön....bygger på uppfattningen att lärare med olika kompetens kan stärka och komplettera varandra ämnesmässigt och socialt. En sammansatt lärarstab är en tillgång för skolan.... samspelet med andra har avgörande betydelse för barnets utveckling.....

Viljan och förmågan att lyssna till elevernas behov och att möta dessa behov utifrån en bedömning av vad som bäst kan tjäna den enskilde, är absolut en förutsättning för att läraren ska kunna handla rätt i mötet med alla de elever de har i sin hand.... lärarna är de personer som barn  vanligtvis tillbringar mest tid tillsammans med... närheten till lärarna får en avgörande betydelse för elevernas mognad och utveckling.....

  • Tar lärarna eleverna på allvar?
  • Blir de respekterade och inkluderade i gemenskapen oavsett sina förmågor och förutsättningar?
  • Är läraren saklig och hederlig i sin kunskapsförmedling eller rör han sig i den gråzon som kan betecknas som propaganda och indoktrinering?

En Gyllene regel....
Gör mot andra det som du vill att de ska föra mot dig.

Vi kan inte växa och utvecklas om vi inte kan lita på och känna tillit till dem vi är satta att leva tillsammans med.... att vi genom samtal och på andra sätt utelämnar och innebär att det råder ett maktförhållande mellan oss.... och detta måste mötas med respekt....... misstro i förhållande mellan lärare och eleven kommer läraren som person inte så ära eleven att den öppnar sig och det uppstår inga förutsättningar för de förtroliga samtal som krävs för att läraren ska kunna hjälpa eleven att växa och utvecklas som människa...

På vissa skolor behövs en handledning för att bli medvetna om sina "ovanor", därefter hjälpa utveckla sina färdigheter i samspel med eleverna och med kolegor......

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jaaaaa var mitt svar till dig!!!

. . Bröllopsklockorna klämtar..... av  Gunn-Eva Myrheim  ( Anteckningar ) den 1 januari 2009 kl. 21:57 Offentlig Vänner Vänner utom bekanta Bara jag Anpassade Nära vänner Långis.... Visa alla listor... KAU Karlstad Uni. Området Björnlunda Campus Nyköping Dansutskolan Familj Karlstads universitet Gnesta kommun Vårdgymnasiet Björnlunda /Gnesta nära vänner Søskenbarn/Kusiner MYRHEIM Nbr/ o andra dansanter... Erica´s  kusiner Grundskolan Förskolan Vårdlinjen Barn och Ungdom Bekanta Tillbaka Igår hände ngt…..   Jag vaknade på morgonen o gick upp för att gå på toaletten… när jag återvände till sovrummet så hade Patric tänt ljus o ställt fram två champanjglas en vas med en röd ros…o där stod även en flaska champanj…   Jag la mig bredvid honom o han tittar på mig… kysser mig ömt tittar mig djupt i ögonen o säger……   ”Eva jag älskar dig så otroligt mycket o jag vill dela resten livet tillsammans med dig…” därefter st...

Umgängessabotage

Varje vecka är det tusentals barn i Sverige som inte får träffa sin pappa (ibland mamma) av olika orsaker. Oftast är det onödigt umgängessabotage som ligger bakom…… föräldrar som förstör för sina barn.... hur ego tänker de.... (Jag väljer att skriva pappa och mamma med det skulle lika gärna varit mamma och pappa, alltså omvänt… men fler talet är som jag skriver…) Och detta finns det inga eller knappas några lagar som hjälper barnen. Umgängessabotaget fortsätter vecka efter vecka utan åtgärd från myndigheterna… och man kan bara se på när det sker…. Detta är oerhört psykiskt jobbigt för dem flesta som utsätts för detta vare sig det är barnen eller den förälder som inte får träffa sina barn... Varför finns det inga lagar som ska följas… var man inte ändå två som satte dessa barn till välden från början och föräldrarna bär lika stort ansvar för sina barn… hur kan det komma sig att i ett land som detta att vi kan tillåta att det sker…… Oftast beror umgängessabotage på att mamma idkar det...

Kraftlös

Tiden läker alla sår..... :'( .... Känns så otroligt avlägset just nu..... Idag är det 3 månader sedan min lilla syster lämnade oss... Tiden passerar förbi så snabbt... STANNA UPP..... LYSSNA... ANDAS.... Saknar min älskade lilla syster..... vaför ska livet vara så orättvist.... Har så många frågor om det som skedde kring hennes bortgång.... vi har inte fått några svar varken från Rättsmedicin eller från Polisen... o Sjukhuset bara tiger och säger nada..... vad är det de försöker dölja.... vad var det som gick snett..... Charlott var min syster... hon fick namnet Trine Karin vid födseln i Ålesund Norge 1971... men tog sedanre namnet CHarlotte. Jag minns en magisk tid för lände sedan då min syster och jag delade framtid... vi var barn och och systrar och allt runt omkring oss både enkelt och svårt... Enkelt var det efter som vår värld var det vi kunde se och ta på oavsett om det var gott eller ont... Svårt var det eftersom vi inte kunde påverka särskilt mycket i världen... vi var ...