Fortsätt till huvudinnehåll

Lärarens makt.... etik och moral....yrkesetik....

Alla som tilldelas makt och myndighet frestas att missbruka den....det ställer stora och absoluta krav på läraren som professionell yrkesutövare.... maktmissbruk från lärarens sida kan aldrig försvaras utifrån etiska skäl.....beröm och feedback är det som läraren ska ha som samspel i läranderummet för eleven.... vi är förebilder för eleven i skolan och projicerar det vi gör och det vi säger och det vi själva har som värderingar..... Läraren ska använda sin makt till att hjälpa elever i att utvecklas till en tro på sina egna förmågor och möjligheter så att eleven vågar hävda sin självständighet och frihet.

"Skolana uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet" Lpo 94,  s:5

"Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete" Lpo 94, s:8

"Skolan skall stärka elevernas tro på sig själva" Lpo 94, s:26

"Skolan skall sträva mot att varje[...]inte accepterar att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att bistå människor" Lpo 94, s: 32



Dessa mål kan inte uppnås om läraren missbrukar sin makt och om eleven inte får möjlighet..... skolan ska hjälpa eleverna med att utvecklas till självständiga och ansvarskännande elever.... skolan ska förmedla grundläggande värderingar...
Lärarna är styrda av styrdokument och det är lärarens ansvar och skolledningen att den efterföljs.... Hur många i skolan utgår från läroplanen och ser till att den efterföljs.... hur många är det som bara jobbar på utan större inblick i vad som faktiskt står i läroplanen....

Ett bra lärarsamarbete kan underlätta den enskilde lärarens arbete, samtidigt som det bidrar till att utveckla och kvalitetssäkra skolmiljön....bygger på uppfattningen att lärare med olika kompetens kan stärka och komplettera varandra ämnesmässigt och socialt. En sammansatt lärarstab är en tillgång för skolan.... samspelet med andra har avgörande betydelse för barnets utveckling.....

Viljan och förmågan att lyssna till elevernas behov och att möta dessa behov utifrån en bedömning av vad som bäst kan tjäna den enskilde, är absolut en förutsättning för att läraren ska kunna handla rätt i mötet med alla de elever de har i sin hand.... lärarna är de personer som barn  vanligtvis tillbringar mest tid tillsammans med... närheten till lärarna får en avgörande betydelse för elevernas mognad och utveckling.....

  • Tar lärarna eleverna på allvar?
  • Blir de respekterade och inkluderade i gemenskapen oavsett sina förmågor och förutsättningar?
  • Är läraren saklig och hederlig i sin kunskapsförmedling eller rör han sig i den gråzon som kan betecknas som propaganda och indoktrinering?

En Gyllene regel....
Gör mot andra det som du vill att de ska föra mot dig.

Vi kan inte växa och utvecklas om vi inte kan lita på och känna tillit till dem vi är satta att leva tillsammans med.... att vi genom samtal och på andra sätt utelämnar och innebär att det råder ett maktförhållande mellan oss.... och detta måste mötas med respekt....... misstro i förhållande mellan lärare och eleven kommer läraren som person inte så ära eleven att den öppnar sig och det uppstår inga förutsättningar för de förtroliga samtal som krävs för att läraren ska kunna hjälpa eleven att växa och utvecklas som människa...

På vissa skolor behövs en handledning för att bli medvetna om sina "ovanor", därefter hjälpa utveckla sina färdigheter i samspel med eleverna och med kolegor......

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela...

Mammografi....

Haft en obehaglig känsla inom mig en läääängre tid.... Har tänkt tanken många ggr att jag skulle ta mig till Bangkok hospital i Rayong.... Men nu när jag är tillbaka i Sverige så kunde jag inte vänta längre.  I veckan tog jag modet till att ringa Bröstenheten på sjukhuset, pratade med dem om vad jag känt och känner och det bokades in en akuttid på Mälarsjukhuset i Eskilstuna omgående. Tiden var idag. Så efter en orolig natt med lite sömn tog jag mig upp. Frukost för mig och Alicia och sedan kom Linnea  för att hämta mig. Älskade Linnea ställde upp för att köra mig till Eskilstuna. Så strax efter kl nio stod hon utanför porten. En dryg timmes resa blev det.  Väl framme yrade vi runt till avdelningen för mammografin.  Checkade in.... Väntade och väntade.... Visade sig att jag visst var lite tidig... Med det löste sig med att vi fick komma in tidigare i alla fall.  Sjuksköterskan talade om för mig att de skulle ta fyra bilder..... Men det blev inte fyra bilder.... ...

Upp och ner.....

Det känns som vid varje motgång bryter jag ihop. Jag vet inte varför…är det för att jag har gått och hållit så mycket inombords? Är det för alla förändringar jag står inför? Alla beslut jag måste fatta? Det nya kapitlet jag står inför? Livet är som en berg-och-dalbana och vissa gånger hamnar man i djupa dalar och då känns det hemskt men snart går det uppför får man väl allt hoppas......