Fortsätt till huvudinnehåll

Klass 9A


Tittat  på några utav programmen av klass 9A....där var fjärde elev saknar betyg i kärnämnena för "Godkänt"....

Tidigare har jag skrivit om lärarna och makt.... 
I klass 9A visar flera lärare prov på att inte ha kontroll över lektionerna... hur kommer det sig att man låtit det gå åt det hållet som lärare att inte ha kontroll över lektionen.... en lärare får absolut inte missbruka sin lärarroll i ett maktmissbruk.... Lärarna har ett stort ansvar och måste ha kunskap i det ämne som man undervisa i. Rektorn har yttersta ansvaret har för att lärarna kan sköta sitt arbete men det är i sin tur lärarnas ansvar att se till att eleverna lär sig på lektionerna.... lärarna måste fånga eleverna tidigt och direkt då eleverna kommer in för lektion... Tre pedagoger är på skolan för klass 9A för att hjälpa elever och lärare för att kunna nå målen för "Godkänt"..... 

Det som man kan se i reportagen är att flera elever sitter med sina mobiler och sms:ar med mera.... detta är inte okej om en lektion ska kunna infinnas för eleven...elever sitter och pratar med varandra och sitter med ryggen mot läraren.... 

Socialkompetens - Att skapa kontakt....är nödvändigt för att kunna undervisa. Bygga broar mellan elev och lärare och skapa relationer. 

Att få stöd i en arbetsgrupp kan vara nödvändigt för att skapa reda i en grupp som inte fungerar på ett tillfredsställande....

9A har stora brister i matematik och svenska (då i läsning och läsförståelse).... många elever säger sig själva att det inte har skött sig så bra och att lärarna inte har lärt ut tillräckligt... elever ångrar sig för att de inte pluggat mera och de känner att de inte orkar för att de inte hänger med det som ska läras in.... det som är skrämmande är att lärarna inte har sett att det är stora brister i klassen... tester har inte gjorts på många år.... och de tre pedagogerna som har kommit till klassen utsätter eleverna för tester som inte är betygsgrundande för att se hur de ligger i kunskap för att kunna sätta in insatser.... 

Insatserna som sätts in är grunder för att kunna ta in kunskap... de ordinarie lärarna i klasserna får vägledning för hur de ska undervisa och hur de ska agera i klassrummet för att inte tappa eleverna i undervisningen.... många lärare får på backning om hur de arbetar vissa tar åt sig kritiken och vissa inte.... en av lärarna använder sig av en visselpipa för att få kontakt med eleverna... detta kan man fråga sig om det är okej eller inte...varför inte kommunicera med eleverna med att prata... 

Belöning i form av choklad ges av en av pedagogerna... belöning är något som eleverna måste ges för att de ska känna sig motiverade.... sedan kan man fråga sig hur man ska ge belöningen.... 

En av eleverna i klassen har haft stora problem men matematik.... och han har enligt programmet haft stora problem i flera år...man har påbörjat en utredning men inget har skett... skolan lovar olika åtgärder men inget sker..... föräldrarna tror att det är okej i skolan då ingen från skolan hör av sig till föräldrarna om att han har problem.... nu går han i 9:an och betyg i matematik är ett frågetecken...... Att sätta in specialpedagogik är sent men bättre sent än inte alls... men dock skulle insatsen satts in mycket tidigare... hur kommer det sig att ingen har reagerat tidigare.... lärare måste ta sitt ansvar... eller är man rädd för att visa att man kanske inte har lyckats men någon elev.... eller är det så att man tror sig vara övermäktig och klara allt... ibland måste man inse sina begränsningar och ta hjälp av de specialpedagoger/speciallärare som finns.... Rektorn vet med sig att pojken har problem i matematik men tror med sig att lärarna tagit ansvar för det som händer med honom... hon har inte tagit tag i det trots att rektorn vetat om det.... hon får på backning om att hon inte varit med på lektionerna och inte haft kontrollen över situationen... hon lovade att ta sitt ansvar för hur det ska lösas.... hon sa sig att nu brinner det  och nu måste det lösas.... 

Eleverna i klass 9A har en mentor som han eller hon samtalar med angående alla ämnena en gång var tredje vecka.... detta tycker jag är konstigt att se.... jag har min son i skolan i en åk 9 och jag vet att han har mentor tid med sin lärare en gång i veckan.... eleverna i klass 9A borde kunna ha oftare än var tredje vecka.... 

Eleverna i klass 9A har stora mål... mål som egentligen inte skulle vara omöjliga bara de klarade grundläggande krav i skolan.... 

En av lärarna fick frågan om varför hon blev just lärare.... hennes svar var att det inte var någon självklarhet.... men att hon tycker att det känns bra då hon ser att eleverna tar till sig det som man lär ut.... det som är svårt är då det är stressigt, då elever inte lyssnar och då hon känner att lektionen inte har varit intressant nog för eleverna,..... hon trivs som lärare och trivs i arbetslaget och hon gillar eleverna som hon har. 

Föräldrarna frågar sig vad var det som gick fel de första åtta åren i skolan för eleverna.. hur kommer det sig att de inte har kunskapen mer än upp till åk 7 som mest och nu ska de snart gå ut åk 9........ 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jaaaaa var mitt svar till dig!!!

. . Bröllopsklockorna klämtar..... av  Gunn-Eva Myrheim  ( Anteckningar ) den 1 januari 2009 kl. 21:57 Offentlig Vänner Vänner utom bekanta Bara jag Anpassade Nära vänner Långis.... Visa alla listor... KAU Karlstad Uni. Området Björnlunda Campus Nyköping Dansutskolan Familj Karlstads universitet Gnesta kommun Vårdgymnasiet Björnlunda /Gnesta nära vänner Søskenbarn/Kusiner MYRHEIM Nbr/ o andra dansanter... Erica´s  kusiner Grundskolan Förskolan Vårdlinjen Barn och Ungdom Bekanta Tillbaka Igår hände ngt…..   Jag vaknade på morgonen o gick upp för att gå på toaletten… när jag återvände till sovrummet så hade Patric tänt ljus o ställt fram två champanjglas en vas med en röd ros…o där stod även en flaska champanj…   Jag la mig bredvid honom o han tittar på mig… kysser mig ömt tittar mig djupt i ögonen o säger……   ”Eva jag älskar dig så otroligt mycket o jag vill dela resten livet tillsammans med dig…” därefter st...

Umgängessabotage

Varje vecka är det tusentals barn i Sverige som inte får träffa sin pappa (ibland mamma) av olika orsaker. Oftast är det onödigt umgängessabotage som ligger bakom…… föräldrar som förstör för sina barn.... hur ego tänker de.... (Jag väljer att skriva pappa och mamma med det skulle lika gärna varit mamma och pappa, alltså omvänt… men fler talet är som jag skriver…) Och detta finns det inga eller knappas några lagar som hjälper barnen. Umgängessabotaget fortsätter vecka efter vecka utan åtgärd från myndigheterna… och man kan bara se på när det sker…. Detta är oerhört psykiskt jobbigt för dem flesta som utsätts för detta vare sig det är barnen eller den förälder som inte får träffa sina barn... Varför finns det inga lagar som ska följas… var man inte ändå två som satte dessa barn till välden från början och föräldrarna bär lika stort ansvar för sina barn… hur kan det komma sig att i ett land som detta att vi kan tillåta att det sker…… Oftast beror umgängessabotage på att mamma idkar det...

Kraftlös

Tiden läker alla sår..... :'( .... Känns så otroligt avlägset just nu..... Idag är det 3 månader sedan min lilla syster lämnade oss... Tiden passerar förbi så snabbt... STANNA UPP..... LYSSNA... ANDAS.... Saknar min älskade lilla syster..... vaför ska livet vara så orättvist.... Har så många frågor om det som skedde kring hennes bortgång.... vi har inte fått några svar varken från Rättsmedicin eller från Polisen... o Sjukhuset bara tiger och säger nada..... vad är det de försöker dölja.... vad var det som gick snett..... Charlott var min syster... hon fick namnet Trine Karin vid födseln i Ålesund Norge 1971... men tog sedanre namnet CHarlotte. Jag minns en magisk tid för lände sedan då min syster och jag delade framtid... vi var barn och och systrar och allt runt omkring oss både enkelt och svårt... Enkelt var det efter som vår värld var det vi kunde se och ta på oavsett om det var gott eller ont... Svårt var det eftersom vi inte kunde påverka särskilt mycket i världen... vi var ...