Fortsätt till huvudinnehåll

En skola för (nästan) alla...

I veckan kom nya tidningen från Pedagogiska Magasinet Nr 4 ut.... 
I denna tidning tar man upp om att särlösningar tar hand om elever som inte lärare eller andra tycker att de kan hantera på ett tillfredsställande vis i skolan och inom ramen för sin undervisning som kan bromsa ner de övriga i klassen.....

Är det en dröm att få och ha en skola för ALLA.... en skola där alla ska få plats och ska kunna få utrymme för sin utbildning i lärandet.... 

På skolor har vi mindre lokaler där de elever som inte kan gå i sina vanliga klasser tilldelas utrymme med någon pedagog som resurshjälp för lärandet för eleven... lokalerna ger tystare och lugnare miljöer som möter upp till elevens behov.... särlösningar handlar inte om att peka ut någon ur klassen/gruppen men det kan ändå för vissa elever kännas utpekande att få vara den som får gå från klassen för att få hjälp med vissa läroinlärning. 
Elever kan känna sig åtsidosatta av den ordinarieläraren och känna sig uteslutna i klassen och kamratskapen med sina klasskamrater. Ett utanförskap kan kännas hos elever som inte är delaktiga i det socialasammanhang som en helhet som en klass kan ge. 
På raster kan man se dessa elever gå ensamma utan vänner och de ingår oftast inte i leken.... 

Visst ska resurser hjälpa till i klassen och vara med i undervisningen men det jag menar att eleven kanske skulle få möjlighet till att få vara med i alla sammanhang som klassen gör med att sedan själva delen kanske ska anpassas för just eleven.... låter komplicerat med jag hoppas att ni förstår vad jag menar. 
De elever som har svår med läsning och skrivning kan få hjälp med hjälpmedel som datorer med mera som ska vara elever bejälplig för undervisningen. 

Att organisera en skola för alla har visat sig vara nog så komplicerat. I praktiken tillämpar  vi integrering av andra och segregering av vissa. Hur vi avgränsar grupperna påverkar vår syn på identitet och tillhörighet. [...] Få rektorer anser att brister hos läraren eller att klassen fungerar dåligt kan ligga bakom en elevs "särskilda behov"(Pedagogiska Magasinet).

Att elever få sin undervisning utanför den vanliga klassen är inget idag som vi ser som något ovanligt. Hur det påverkar eleven i längden med att inte få vara med i skolans helhetsdag vet man inte helt klart för alla elever....att elever känner utanförskap och att betygen är lägre kan man tydligt se. Läraren kan inte sätta betyg  likvärdigt i jämförelse med övriga elever i klassen då eleven som går i väg på särövningar hos någon resurspedagog missar det de övriga gör och presterar. 

Villkoret för "en skola för alla", att alla barn ska undervisas tillsammans, oberoende av olikheter i förutsättningar dem emellan, vilket också är grundläggande för uppbyggandet av ett demokratiskt samhälle, uppfylls där med inte (Pedagogiska Magasinet)

Hur ska vi kunna nå till målet "EN SKOLA FÖR ALLA". 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jaaaaa var mitt svar till dig!!!

. . Bröllopsklockorna klämtar..... av  Gunn-Eva Myrheim  ( Anteckningar ) den 1 januari 2009 kl. 21:57 Offentlig Vänner Vänner utom bekanta Bara jag Anpassade Nära vänner Långis.... Visa alla listor... KAU Karlstad Uni. Området Björnlunda Campus Nyköping Dansutskolan Familj Karlstads universitet Gnesta kommun Vårdgymnasiet Björnlunda /Gnesta nära vänner Søskenbarn/Kusiner MYRHEIM Nbr/ o andra dansanter... Erica´s  kusiner Grundskolan Förskolan Vårdlinjen Barn och Ungdom Bekanta Tillbaka Igår hände ngt…..   Jag vaknade på morgonen o gick upp för att gå på toaletten… när jag återvände till sovrummet så hade Patric tänt ljus o ställt fram två champanjglas en vas med en röd ros…o där stod även en flaska champanj…   Jag la mig bredvid honom o han tittar på mig… kysser mig ömt tittar mig djupt i ögonen o säger……   ”Eva jag älskar dig så otroligt mycket o jag vill dela resten livet tillsammans med dig…” därefter st...

Umgängessabotage

Varje vecka är det tusentals barn i Sverige som inte får träffa sin pappa (ibland mamma) av olika orsaker. Oftast är det onödigt umgängessabotage som ligger bakom…… föräldrar som förstör för sina barn.... hur ego tänker de.... (Jag väljer att skriva pappa och mamma med det skulle lika gärna varit mamma och pappa, alltså omvänt… men fler talet är som jag skriver…) Och detta finns det inga eller knappas några lagar som hjälper barnen. Umgängessabotaget fortsätter vecka efter vecka utan åtgärd från myndigheterna… och man kan bara se på när det sker…. Detta är oerhört psykiskt jobbigt för dem flesta som utsätts för detta vare sig det är barnen eller den förälder som inte får träffa sina barn... Varför finns det inga lagar som ska följas… var man inte ändå två som satte dessa barn till välden från början och föräldrarna bär lika stort ansvar för sina barn… hur kan det komma sig att i ett land som detta att vi kan tillåta att det sker…… Oftast beror umgängessabotage på att mamma idkar det...

Kraftlös

Tiden läker alla sår..... :'( .... Känns så otroligt avlägset just nu..... Idag är det 3 månader sedan min lilla syster lämnade oss... Tiden passerar förbi så snabbt... STANNA UPP..... LYSSNA... ANDAS.... Saknar min älskade lilla syster..... vaför ska livet vara så orättvist.... Har så många frågor om det som skedde kring hennes bortgång.... vi har inte fått några svar varken från Rättsmedicin eller från Polisen... o Sjukhuset bara tiger och säger nada..... vad är det de försöker dölja.... vad var det som gick snett..... Charlott var min syster... hon fick namnet Trine Karin vid födseln i Ålesund Norge 1971... men tog sedanre namnet CHarlotte. Jag minns en magisk tid för lände sedan då min syster och jag delade framtid... vi var barn och och systrar och allt runt omkring oss både enkelt och svårt... Enkelt var det efter som vår värld var det vi kunde se och ta på oavsett om det var gott eller ont... Svårt var det eftersom vi inte kunde påverka särskilt mycket i världen... vi var ...