Fortsätt till huvudinnehåll

Mötet


Vi är under samma tak, lärare och fritidspedagoger, assistenter med flera… fritidshemmen, förskoleklassen och grundskoleklassen vi är en del av samma arbetslag i skolan… vi delar samma läroplan och riktlinjer för verksamheten. Vårt mål är barnen… Alla barn är unika och föds med olika förutsättningar... Barnomsorg ska vara mer än bara en tillsyn…. Det ska finnas en verksamhet med ett syfte, en plan och framförallt en vilja… Barnen ska ha rätt till både pedagogisk utveckling och lek. Genom en trygg barnomsorg ges alla barn friheten att växa och växa i sitt lärande. Mötet mellan lärare och fritidspedagog har varit ett hett ämne på många skolor i vårt avlånga land….

2 a kap. 3 §skollagen
Skolbarnsomsorgens uppgift är att komplettera skolan samt erbjuda barn en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen.

 
LPO94
Ett ömsesidigt möte mellan de pedagogiska synsätten i förskole-klass, skola och fritidshem kan berika elevernas utveckling och lärande

I en artikel jag läste för ganska så länge sedan så stod det om att skolinspektionens granskning visar att fritidshemmen behöver ta sitt pedagogiska uppdrag på mycket större allvar, stödja barnen i vardagen och i den personliga utveckling och framförallt i deras lärande…

Lärare och fritidspedagoger har ofta olika syn på begreppet samarbete…. men vill vi komma vidare så måste vi börja att samarbeta mera. Vad gör eleverna i skolan som kan vidareutvecklas på fritids….en samplanering skulle kanske underlätta samarbetet för att kunna få mer insyn i varandras verksamheter.

Fakta/Fritidshemmen (2010) (http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/fritidshem/tiofragorsvar/tiofragorochsvara/varforfinnsdetfritidshem.5.2ac1d9f612b59a0254b80001455.html )
347 000 barn går på fritidshem i Sverige
80 procent av alla barn i åldern 6-9 år och 13 procent av alla barn mellan 10-12-åringarna är inskrivna på fritids
Andelen inskrivna ökar varje år
Verksamheten kostar omkring 11 miljarder kronor/år
Fritidshemmen ska tillämpa läroplanen Lpo94, samma som för grundskolan och förskoleklassen, så långt det är möjligt.

Jag utbildar mig till pedagog och det är mitt jobb att finnas där för våra unga. Jag vill jobba med barn och ungdomar. Jag vill utveckla mig i det pedagogiska, att lära ut och anpassa pedagogiken i mitt arbete i skolan. Skolan är föränderlig och får aldrig stagnera i sin utveckling.

 
Frågor som kan ställas.Vad tycker barnen om fritids egentligen?? Vad vill de ha det på fritids?? Vad vill de förändra??

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Känner mig OFF....

Sårbar....  Naturligt nedstämd... Svacka, känna sig låg, är en naturlig del i livet att känna från och till i bland. Dessa dagar man känner sig deppig eller låg och inte känna sig på strålande humör är jobbigt och det går dessa gånger inte hoppa över utan det måste bara att ta sig igenom det som sker.... man vill bara dra ngt gammalt över sig och sova... stänga dörren.... vara asocial med andra.... orsaken till varför man känner så kan variera från person till person.... bråk i familjen, bråk med en vän, trött eller har det besvärligt på jobbet.... nedstämdheten kan vara för att man befinner sig i en fas i livet man lättare blir deppig.... vissa känner av vinterhalvåret och andra känner av våren.....  Jag känner mig inte tillräcklig just nu.... känner att jag vill hinna med mera... känner att livet springer på lite för fort för att jag ska hinna med.....  Det jag känner att jag måste hinna med är: Min familj, min underbara barn och mina barn och bonusbarn..... känn...

I rymden finns inga känslor.....

Såg häromdagen en film som heter "I rymden finns inga känslor"..... Killen i filmen har Aspergers ... han vill ha allt i en viss ordning...  har svårt med att bryta sina rutiner... han är fixerad vid tid och former... vill inte ha  fysiskkontakt . Utdrag från Wikipedia.... "personer med Asbergers har normal eller hög intellig ens och normal språklig förmåga, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga och specifika intressen. För att ställa diagnosen är det även nödvändigt att symptomen framträder under tidig barndom och att det leder till en signifikant funktionsnedsättning i det dagliga livet. Aspergers syndrom kan vara svårt att avgränsa från snarlika begrepp som högfungerande autism och autistiskt syndrom. I de förslagna kriterierna för DSM V, kommer Aspergers syndrom helt försvinna som diagnos. Istället blir diagnosen autism mer tydligt specificerad i olika underkategorier. Aspergers syndrom medför nedsättningar i förmågan till socialt samspel / social kom...

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela...