Fortsätt till huvudinnehåll

Mötet


Vi är under samma tak, lärare och fritidspedagoger, assistenter med flera… fritidshemmen, förskoleklassen och grundskoleklassen vi är en del av samma arbetslag i skolan… vi delar samma läroplan och riktlinjer för verksamheten. Vårt mål är barnen… Alla barn är unika och föds med olika förutsättningar... Barnomsorg ska vara mer än bara en tillsyn…. Det ska finnas en verksamhet med ett syfte, en plan och framförallt en vilja… Barnen ska ha rätt till både pedagogisk utveckling och lek. Genom en trygg barnomsorg ges alla barn friheten att växa och växa i sitt lärande. Mötet mellan lärare och fritidspedagog har varit ett hett ämne på många skolor i vårt avlånga land….

2 a kap. 3 §skollagen
Skolbarnsomsorgens uppgift är att komplettera skolan samt erbjuda barn en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen.

 
LPO94
Ett ömsesidigt möte mellan de pedagogiska synsätten i förskole-klass, skola och fritidshem kan berika elevernas utveckling och lärande

I en artikel jag läste för ganska så länge sedan så stod det om att skolinspektionens granskning visar att fritidshemmen behöver ta sitt pedagogiska uppdrag på mycket större allvar, stödja barnen i vardagen och i den personliga utveckling och framförallt i deras lärande…

Lärare och fritidspedagoger har ofta olika syn på begreppet samarbete…. men vill vi komma vidare så måste vi börja att samarbeta mera. Vad gör eleverna i skolan som kan vidareutvecklas på fritids….en samplanering skulle kanske underlätta samarbetet för att kunna få mer insyn i varandras verksamheter.

Fakta/Fritidshemmen (2010) (http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/fritidshem/tiofragorsvar/tiofragorochsvara/varforfinnsdetfritidshem.5.2ac1d9f612b59a0254b80001455.html )
347 000 barn går på fritidshem i Sverige
80 procent av alla barn i åldern 6-9 år och 13 procent av alla barn mellan 10-12-åringarna är inskrivna på fritids
Andelen inskrivna ökar varje år
Verksamheten kostar omkring 11 miljarder kronor/år
Fritidshemmen ska tillämpa läroplanen Lpo94, samma som för grundskolan och förskoleklassen, så långt det är möjligt.

Jag utbildar mig till pedagog och det är mitt jobb att finnas där för våra unga. Jag vill jobba med barn och ungdomar. Jag vill utveckla mig i det pedagogiska, att lära ut och anpassa pedagogiken i mitt arbete i skolan. Skolan är föränderlig och får aldrig stagnera i sin utveckling.

 
Frågor som kan ställas.Vad tycker barnen om fritids egentligen?? Vad vill de ha det på fritids?? Vad vill de förändra??

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela...

Wordfeud

Spelar WORDFEUD.... Hur kul som helst... Ett spels som man ska bilda ord på de bokstäver man har fått över en spelplan och skapa så långa och bra kombinationer av det man har... och varje bokstav har poäng... och vidare kan man få mera poäng beroende var på planen man kan lägga sina bokstäver... Spelet är det samma som Alfapet.... och är lika kul.... skillnaden är att man spelar Wordfeud i mobilen... spelet kan pågå i flera dagar om man så skulle vilja... och man spelar med dem man känner och kan även spela med okända personer.... och det är lite spännande det kan jag tycka. Just nu har jag 13 spel i gång samtidigt... jag är då inte alltid den som är jätte aktiv av mig men när jag finner stunden att svara på någons spel så gör jag det....

Våra barngrupper på Fritids i vårt avlånga land...

Skollagen säger att barngrupperna ska ha en lämplig sammansätting och storlek och att verksamheten ska utgå från varje barnsbehov…. Läroplanen tydliggör att ansvaret för varje enskilt barnsutveckling och lärande och fritisverksamhet bygger på att barns sociala utveckling sker i grupp med och tillsammans med varandra, enligt skollagen ska fritis komplettera skolan också. I en grupp som är för stor i förhållande till personalstyrkan riskerar att de positiva effekterna av att vara i en grupp att bytas till sin motsats. Konsekvenserna av för stora barngrupper kan vara att samspelet mellan barn och de vuxna mellan påverkas negativt med stress och hög ljudnivå som effekt. Relationerna mellan varandra riskerar att fallera helt och är svår att överblicka o det skapar otrygghet. Barngruppens storlek kan vara avgörande för barns säkerhet när det gäller möjligheten för personalen att ha överblick och kontakt med barnen. Det finns dock inte ngn bestämd gruppstorlek eller personaltäthet som är...