Fortsätt till huvudinnehåll

Det pedagogiska uppdraget

Förskolan ger möjlighet för föräldrar att förvärvsarbeta eller studera... ngt som jag gör både och.... den erbjuder också barn en pedagogisk gruppverksamhet och bidrar till goda uppväxtvillkor. Förskolan har sin läroplan Lpfö, ett bra styrdokument för verksamheten.

Då man arbetat eller studerar är det ens arbetstid eller studietid som styr vistelsen på förskolan.... barnet deltar då i verksamheten då man är på arbete eller i skolan för studier och så under resetiden....

Då barnet inte ska vara på förskolan eller om man får ändringar för närvaron på förskolan ska det meddelas i godtid så att förskolan ska kunna planera och kunna ge mitt barn och även andras barn en stimulerande verksamhet. Personalschemat läggs efter hur många barn som finns på förskolan för tillfället. Önskemålet är att tiderna som lämnas in är de tider som önskas användas för att ha sitt barn på förskolan för att jag är på arbete eller i studier....

Inför lov och semester frågar personalen om hur man tänkt vara ledig eller om man överhuvudtaget kommer att vara ledig något. Detta görs för att kunna planera ihop andra avdelningar…. Nu är vi inne i en sådan period då det ska planeras för om vi ska vara ledigt något i jul…. Alltså mellandagarna…. Som det ser ut för mig så kommer jag att jobba….

Att vara hemma med sitt barn/barnen är en underbar möjlighet som kanske inte alla föräldrar kan ge sina barn… jag har möjligheten att kunna ge mina barn det och jag känner mig lyckligt lottad i just det avseendet….

Många föräldrar har kanske ett arbete som gör att det är svårt att kunna ta ledigt eller till och med att kunna sjukskriva sig…. Eller så är det ekonomin som gör att det kan vara en omöjlighet…..

Skolan och förskolan och föräldrar har ett stort arbete med att samarbeta tillsammans för fungerande tillvaro för barnens vistelse i den dagliga verksamheten kring dem.

Kommentarer

  1. Tyvärr har ju inte alla föräldrar möjlighet och i bland inte ork att vara ledig under loven. Därför känns det extra viktigt att vi som jobbar gör det bra för de barn som kan komma! Livet är inte alltid rättvist - men vi kan i alla försöka att ge dem dagar att minnas :)
    Bra skivet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela...

Loven.....

Idag på nyheterna handlade reportaget om elever som mår dåligt i skolan för att man inte har råd med att göra saker och ting på lovet. Många elever tycker att det är jobbigt att prata om vad som de har gjort på lovet.... inte för att de för den delen kanske har haft tråkigt men att inte kanske fått göra som många andra har fått göra på lovet.... det jag menar är att de jämför sig med varandra.... elever åker iväg på resor, går på bio, iväg på olika utflykter eller annat... och långt ifrån alla elever kan få göra det... Eleverna berättar då de kommer till skolan i samlingen då lärarna oftast frågar om vad för kul de gjort under lovet....  visst ska man låta eleverna berätta men hur ska vi kunna hjälpa de elever som mår så dåligt för att de inte har gjort som "alla" andra....  Enligt reportaget är det 7% av alla barn i Sthlm som upplever loven som jobbiga och det är alltså ca 2 elever i varje klass.....   Igen hur ska vi kunna hjälpa barn som mår dåligt ...

Lärarrollen....

Ibland får lärare lägga allt för mycket tid på sådant som inte fungerar i klassen.... elev som hela tiden ska ha och får uppmärksamhet genom att göra fel saker.... läraren behöver i stället fokusera på att stödja det som fungerar i klassen... till det som leder utvecklingen mot dess mål.... Lärarrollen ställer stora krav på sina utövare..... läraren ska både kunna visa omsorg och sätta gränser och stimulera, ställa krav, skapa trygghet till en social utveckling..... en lärare ska kunna ha ett gott samarbete med alla inom skolan...