Fortsätt till huvudinnehåll

Annagården---Vittraskolan

Idag gjorde min lilla Sessa sin sista dag i på förskolan Annagården.... en förskola som vi älskat totalt.... vi har många roliga och lärorika minnen från den tiden som Sessan har fått vara där på jag och hennes pappa och bonuspappa har arbetat och studerat...



Välkommen till Solstrålen, här finns 15 barn 1 - 5 år. Avdelningen Solstrålen är en resursavdelning där 1/3 av gruppen består av barn i behov av särskilt stöd. Dessa barn har gemensamt att de behöver stöd för sin kommunikation och sitt samspel. Avdelningen använder sig av tecken till tal till alla barn.
Återkommande aktiviteter på Solstrålen är gymnastik, skogsutflykter, promenader i närmiljön, sångsamlingar och våra återkommande traditioner. Vi arbetar mycket för att få en lugn miljö där samspel och kommunikation är i fokus. Vi arbetar för att ge barnen insikt i att vi alla är olika, fast har lika värde.




Nu har Sessan uppehåll på verksamheten fram till och med vecka 32.... då ska hon skolan in på Vittraskolan.....
_________________________________________________________________

Vittraskolan ger varje individ möjligheter…

att komma till sin rätt
Barnet/eleven arbetar utifrån behov, nyfikenhet och lust under bästa tänkbara former.
till ett erfarenhetsbaserat lärande
Barnet/eleven utgår i sitt lärande från egna erfarenheter, vilket ökar motivationen och inspirerar till kreativitet.
att förstå sitt eget lärande
Barnet/eleven har verktyg för att förvärva nya kunskaper och öka förståelsen för ”hur lär jag mig?” - för att lättare och mer effektivt lära sig i framtiden.
att känna tillit till sig själv och sin egen förmåga
Barnet/eleven är medveten om sig själv, sina styrkor och utvecklingsmöjligheter och vågar och vill utmanas.
att utveckla sin förmåga till kommunikation och respektfullt samspel med andra
Barnet/eleven förstår och tar hänsyn till andras behov och intressen, kan uttrycka och stå för sina åsikter samt ta ansvar för sina handlingar.
att vara rustad för ett liv i internationell miljö (avser Vittra International-skolor)
Barnet/eleven utvecklar en funktionell tvåspråkighet i engelska och svenska samt upplever och skapar internationella kontakter genom nätverk och utbyte utomlands.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela...

Wordfeud

Spelar WORDFEUD.... Hur kul som helst... Ett spels som man ska bilda ord på de bokstäver man har fått över en spelplan och skapa så långa och bra kombinationer av det man har... och varje bokstav har poäng... och vidare kan man få mera poäng beroende var på planen man kan lägga sina bokstäver... Spelet är det samma som Alfapet.... och är lika kul.... skillnaden är att man spelar Wordfeud i mobilen... spelet kan pågå i flera dagar om man så skulle vilja... och man spelar med dem man känner och kan även spela med okända personer.... och det är lite spännande det kan jag tycka. Just nu har jag 13 spel i gång samtidigt... jag är då inte alltid den som är jätte aktiv av mig men när jag finner stunden att svara på någons spel så gör jag det....

Våra barngrupper på Fritids i vårt avlånga land...

Skollagen säger att barngrupperna ska ha en lämplig sammansätting och storlek och att verksamheten ska utgå från varje barnsbehov…. Läroplanen tydliggör att ansvaret för varje enskilt barnsutveckling och lärande och fritisverksamhet bygger på att barns sociala utveckling sker i grupp med och tillsammans med varandra, enligt skollagen ska fritis komplettera skolan också. I en grupp som är för stor i förhållande till personalstyrkan riskerar att de positiva effekterna av att vara i en grupp att bytas till sin motsats. Konsekvenserna av för stora barngrupper kan vara att samspelet mellan barn och de vuxna mellan påverkas negativt med stress och hög ljudnivå som effekt. Relationerna mellan varandra riskerar att fallera helt och är svår att överblicka o det skapar otrygghet. Barngruppens storlek kan vara avgörande för barns säkerhet när det gäller möjligheten för personalen att ha överblick och kontakt med barnen. Det finns dock inte ngn bestämd gruppstorlek eller personaltäthet som är...