Fortsätt till huvudinnehåll

Thailand.....

Jag har ju alltid velat att återvända till Thailand....
Det landet är sååååå otroligt vänligt och trevligt.... i alla fall där vi har varit.....

Tyvärr vet man att det varit mycket övergrepp.... överfall... rån.... droger... Maneter i vattnet som dödar med mera......


Och inte blir det bättre av allt som skrives om landet heller... om vad som sker med de turister som varit där.... 
Jag och min man och barnen har väl varit förskonade... inget har skett oss.. mer än att vi 2010 blev utsatta av sjukdom... och inte värre än att det var vattkoppor så att tre av oss fick stanna en vecka längre än de andra...



Publicerad: 2012-06-30
317 rekommenderar
Textstorlek:
Allt grövre våldsbrott som ibland drabbar turister riskerar att skrämma bort utlänningar från Phuket. Bilden är från Patong.  Allt grövre våldsbrott som ibland drabbar turister riskerar att skrämma bort utlänningar från Phuket. Bilden är från Patong.Foto: DANIEL PEDERSEN

”En av världens farligaste platser”

Thailands premiärminister Yingluck Shinawatra är bekymrad över situationen på Phuket.  Thailands premiärminister Yingluck Shinawatra är bekymrad över situationen på Phuket.Foto: AP
Resor till ThailandLägsta pris per person just nu på Destination.se


-
Fler resor »

Från turistparadis till gangsternäste – rån, mord och stölder skakar Phuket

Brotten i semesterparadiset Phuket blir allt fler och grövre.
Det handlar om allt från stölder till rån och mord.
I Thailand talas det nu öppet om en maffia på ön.
Och en Singapore-baserad webbsajt har utnämnt Phuket till ”Asiens brottshuvudstad”.
Singapore-sajten använde sig av material från lokaltidningen Phuket Gazette för att illustrera utvecklingen och ordvalet var drastiskt:
”Phuket är numera ett av världens allra farligaste ställen för främmande och inhemska turister samt affärsmän. Beväpnade gäng, några tuk tuk-förare, somliga jet ski-uthyrare, reseagenter etc., kontrolleras till största delen av kriminella element och Phuket är därför inte längre säkert för främlingar eller thailändare”.

Vill kalla in 600 extra poliser

Larmrapporterna om utvecklingen i Phuket har nått högsta politiska nivå i Thailand. En av Phukets två parlamentsledamöter vädjade nyligen skriftligen till premiärminister Yingluck Shinawatra och begärde 600 extra poliser till Phuket för att ”garantera turisternas och invånarnas säkerhet”.
Premiärministern själv refererade till begreppet ”maffia” när hon för en vecka sedan uttalade sig om förhållandena på Phuket.
Då hade just en australisk reseagent, Michelle Smith, 60, blivit knivstucken till döds under ett misslyckat rånförsök och två kanadensiska systrar, Audrey och Noemi Belanger, 20 respektive 26 år gamla,hittats döda under mystiska omständigheter på ett hotellrum på närbelägna Phi Phi-öarna.

Skrämmer bort turister

Ett 50-tal extrainkallade poliser från Bangkok sattes in för att bistå den lokala polisen i försöken att snabbt lösa dödsfallen. Två män greps och har erkänt mordet medan en första obduktion av de kanadensiska systrarna inte gav något besked om dödsorsak, bara att droger inte var inblandade.
Thailands biträdande polischef Pansiri Prapawat har kommenderats till Phuket och leder nu polisstyrkorna. Mordet på Michelle Smith blev den utlösande faktorn.
Australien är det land som förser Thailand med flest turister och därmed också pumpar in mest pengar i den lokala ekonomin. Mordet på den 60-åriga reseagenten blev enormt uppmärksammat i Australien och därmed direkt skadligt för Phukets image som ett turistparadis för australier.

Problemen på Phuket

Här är några orsaker som ses som bidragande till den för Phuket just nu så negativa trenden:
 Våldsamma överfall på turister som rör sig ensamma, antingen till fots eller på motorcykel, efter mörkrets inbrott.
 Unga män på motorcyklar som drive by-rånar folk och rycker väskor och där rånoffren ofta skadas.
 Minibussar som kör på tok för fort och orsakar olyckor, ofta med dödlig utgång.
 Tuk tuk-förare som misshandlar turister som vägrar betala överpriser.
 Illegala taxichaufförer som skandalhöjer priserna.
 Saltade räkningar för hyra av jet ski och hyrbilar (det förekommer att uthyrare tar extra betalt för repor eller skador som kanske fanns redan innan uthyrningen).
 320 fall av bagagestölder på thailändska turistbussar så här långt i år, många med Phuket som destination.
Pansiri Prapawat, som leder polisarbetet i Phuket, säger om det pågående uppdraget:
– Vår avsikt är att göra Phuket till ett ställe där turister inte blir hotade eller lurade.

UD: Thailand har inte blivit farligare

Den ökade brottsutvecklingen på Phuket har inte avspeglat sig bland svenska turister.
Men däremot finns flera andra problem i Thailand som helhet.
– Just Phuket har inte utmärkt sig även om vi inte har någon exakt statistik, säger Jon Åström, chef för den konsulära enheten på utrikesdepartementet.
– Vi hade ett stort antal avlidna under årets första månader, betydligt högre än under motsvarande tid förra året. Vi vet inte vad det beror på, eller om det bara är slumpen.
Mellan 400000 och 500 000 svenskar besöker varje år Thailand. Med ett så stort antal personer på plats inträffar oundvikligen olyckor och incidenter, ibland med dödlig utgång.
– Trafikolyckor, drunkning och några tragiska incidenter med elsäkerhet som inte är av samma system som hemma, säger Jon Åström.
– Och så har vi det som kallas overstay, att man stannar kvar längre än vad visa säger. Man kanske inte tänker på det, men i Thailand är det allvarligt. Det kan leda till både frihetsberövande och böter.
Med tanke på olycksstatistiken för första halvåret 2012 - har det blivit farligare än tidigare att vistas på Phuket eller i Thailand?
– Att det skulle vara farligare att vistas i Thailand kan man inte säga. Däremot är det viktigt att läsa på vad som gäller, särskilt för de som åker dit för första gången.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lääääääänge sedan.

Haft en lång tid på mig för att hitta hem i mitt inre. Jag ska inte säga att jag är där ännu men jag är närmare nu än jag varit tidigare. Flyttat tillbaka till Sverige... bor numera i en jättefin lägenhet tillsammans med min dotter. Jobbar på et superbra ställe med härliga kollegor. Ska väl nämna att jag flyttade hem våren 2019 på grund av familjesjäl. Fick ett jobb på en skola på landet som mentor för en åk 3'a med 15 elever. Jobbade där i 3 1/2 månad (trivdes men det var en jakt i yrket). Fick ett nytt jobb på en skola I centrum av stan jag bor i... en åk 2'a med 23 elever. Vilken utmaning. Jobbade i den här klassen i ett helt läsår och dryga en termin då de gick i trean. Avslutade tjänsten där pågrund av ledningen.... jag var arbetslagsledare på skolan med en extremt frånvarande rektor/ledning. Slutade min tjänst där i ilska av hur elever, föräldrar och kollegor behandlades. ( De elever som jag haft satte verkligen spår i mitt hjärta och jag vet att jag kommer att ha fortsat...

Att välja Glädje.....

För några dagar sedan fick jag nog... kände att det som skedde kring mig bara var för mycket.... jag var ledsen och uppgiven....trött på allt som inte gav mig dem svar som jag vill ha.... Mina tankar for fram och tillbaka om vad jag skulle göra åt det.... Ibland finns styrkan närmare än man tror och hos dem man tror kanske minst hos.... man kanske inte pratar med varandra så ofta men på något vis så finns man där ändå.... Jag har en toppen kollega som verkligen fanns där för mig då jag inte höll ihop och han har funnits där flera gånger vid andra tillfällen... han säger inte så mycket men då han säger något är det styrka och med väl valda ord. En kram betyder så mycket. Som Kai Pollac tar upp i sin bok om "Att välja Glädje"..... det är vi själva som väljer att tänka som vi gör och vi kan bara påverka oss själva.... med att välja glädje över ledsamhet och förakt med mera kan vi smitta andra med samma tankar....

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela...