Fortsätt till huvudinnehåll

Resan....

onsdag tog jag kudde och filt med mig i en IKEA-väska och nessesären och lite pengar... Taxi mötte upp mig utan för restaurangen i byn (Mae Phim). chauffören som körde taxin var en glad kille med namnet Tommy....pratsam, glad och med nyfikenheten att vilja lära sig engelska. Vi bytte telefonnummer för att vi bestämde att han ska köra mig hem igen till byn på fredagen/lördag.... Resan med Tommy på 9 mil skulle ta ca timmen att köra men det tog två och en halvtimme att ta sig till kontoret i Pattaya... Det betydde att jag var något sen... Turligt nog så var den andra chauffören oxå sen, hade tydligen problem med fordonet.... Väntade i 15-20 min innan minibussen kom...  Resan startade vid kvart i sju....
In bussen med packningen jag tagit med mig... "Hej... Är du svensk".... Är det första jag hör.... I bussen sitter en kille/man ensam... "Ja det kan man typ säga" svarar jag... "Sätt dig här bak med mig" fortsätter han och rycker fram sin hand. "Jag heter Nicklas. Vi kommer bli fler på bussen och man vet ju inte vilka nationaliteter som kommer och det kan vara trevligt att kunna prata samma språk"... Jag sätter mig längst bak med honom i andra hörnet... Vi åker vidare och plockar upp fler i Pattaya... Totalt blir vi sex resenärer på bussen... De som kommer till är tre amerikanska killar och en kille från England... 
Nicklas och jag pratade om ditt och datt.... Såg på film "hur många kramar finns det i världen" (okej film men jag trodde den skulle vara bättre)... Stannade tre gånger för kisspauser och förnödenheter..... Det visade sig då oxå att vi samkörde med fyra andra bussar.... Chaufförerna samlade in våra pass och handlingar.... Satt och skrev och fyllde i mera vid stoppen....  Vilket gediget arbete de höll på med... Jag sov oxå i bussen... Spelade lite spel... Resan tog ca.11 timmar... Men det gick på sätt och vis ganska fort.... Hade blivit varnad om att den skulle var långsam och besvärlig.... Men med sällskapet av Nicklas blev det ändå roligt och lättsamt... Mycket skratt blev det på resan... Han berättade att han tog mig som svensk då han såg IKEA-väskan...och att han kände lite lättnad över att träffa någon som pratade svenska. 
Nicklas jobbar på hotell i Bangkok och skulle till Laos för att förnya  sitt buissnesvisa. Han hade varit i Pattaya på jobb och där av att åkte därifrån... Han berättade att han jobbat utomlands i nästan hela sitt liv och inte alls hade planer för att återvända till Sverige för att bo.

Gränsen... Blev väckt och klev ut för att visa passet för övergången in till Laos... Det började ljusna och vi fick stå en stund innan de öppnade för kontrollen... Över på andra sidan väntade en buss på oss såsom körde oss till nästa gräns... Där vi fick lämna ifrån oss våra pass... Ny kontroll och nu en annan buss som körde oss lör den verkliga gränsen och in i landet... Den bussen körde oss vidare till ambassaden... Fick vänta tills allt blev klart... Tyvärr så hade Nicklas ett papper fel och fick ringa några samtal... Tyvärr löst det sig inte... Nu vidare mot hotellet... Vilket fint hotell det var....verkligen inget att klaga på där inte... Åt frukost och fick sedan tillgång till rummet. Trött som jag var så somnade jag på två röda... Sov i ca två timmar.... 
Vaknade och tog mig ut från hotellet med lite pengar i fickan... Kom ut på huvudgatan och började gå åt vänster..... Neeeee det gav inget och bestämde mig för att vända... Gick en bra bit och kände likadant åt andra hållet....och vände igen.... Möter då en av amerikanska killarna... Han hade planer på att hitta floden "Mekong".... Vi bestämmer oss för att leta... Min tanke var väl att det kunde väl vara trevligt att se floden och även ha sällskap för en stund... Vi frågar oss fram och får lite beskrivningar.... Går på vägar som varken han eller jag skulle ha gått om det varit mörkt... Men nu var det på ljusa dagen och vi fann floden tillslut... Den låg mycket närmre än vi trodde... Gick utefter floden och fann många fina ställen att titta på... In till centrum kom vi och beslut om att ta en kaffe så där på eftermiddagen... Väl sittande blev det inte alls kaffe utan jag beställde vin och han öl...till det blev det äggbaguett.... Lovar att det var nog den godaste bauguetten jag ätit någonsin.... Satt en stund och det blev två öl för honom och två glas vin för mig... Promenerar vidare... Ser på kläder i butiker... Går på marknaden... Handlar en väska... Bestämmer oss för att fortsätta i staden då den är så mysig och vi väljer att inte åka till åka till hotellet... Sätter oss på ett annat hak... Vin till mig och öl till honom...beställer oxå in nötter och vårrullar... Mycket skratt och pratat fyller kvällen... Promenerar runt och ser oss om... Hamnar på en engelskpub.... Hamnar bredvid ett irländskt par. De berättar om sin resa de gjort och vad de har för planer...mycket trevliga var de... Vin och pommes beställdes... Promenerar Vidar ned till floden igen... Vid floden är det full aktivitet.... Och vi stannar till vid ett ställe dör man kunde sitta på matta på marken och äta vid lååååågt bord... Öl till Ryan och beailys-mjölk till mig... Och Ryan beställde in mat igen som vi delade på... Underbart ställe... Här blev vi sittande en stund.... Ännu mera prat och skratt... Befolkningen var helt underbar och gästvänligheten enorm... Vi gav oss efter ett tag... Bestämmer oss för att vi får nu ta en tuktuk tillbaka till hotellet....varken jag eller Ryan har en aning om var vi är.... Tur hade vi med oss våra nycklar till hotellet så vi visste vad hotellet hette i alla fall... Killen som körde oss var en glad äldre farbror... Och gladare blev han då vi betalade honom med de sista kept vi hade växlat till oss och som vi hade kvar av vår runda i stan... Fullfart på hotellet... Tydligen var det giftemål i en del av byggbaden... Och en del stod för discot/pub/krog...
Ryan återvände till sitt rum något glad i hatten... Det visade sig att vi hade rummen bredvid varandra. 
Inne i rummet duschade jag och bytte om... Mötte upp Nicklas som ringt och frågat var jag var... Vi tog en sväng inne på discot... Bara thaiare där.... Dans och mera dans... Klockan kilade iväg och vi tog oss till foajén  och blev sittande i soffan och pratade en lång stund... Trötta tog vi oss till våra rum... 
Väl inne i mitt rum bestämmer jag mig för att jag ska nog bada... Dumt nog... Sätter på vattnet.... Lägger mig på sängen och fipplar med mobilen.... Somnar tydligen med mobilen i handen...(svarat på FB till dem som hört av sig till mig)...  TV:en på.... Vattnet skvalande i karet.... Vaknar till långt mycket senare och hör ljudet från badet.... Springer in och drar av vattnet till ett överfyllt badkar...  Somnar om och sover fram till kl 8:00 drygt... 
Frukost i restaurangen... En välbehövlig frukost serverades.... Satt sällskap med Ryan som var mycket trött och ganska bakis... Berättade för Ryan om mina bravader efter att vi skilts åt under natten och många skratt blev det.. Efter frukost tillbaka till rummet för att sova någon timme till... Dusch och fix innan jag lämnade hotellrummet.. Vi åt mat alla tillsammans på hotellets resturang. 
Bussen kom sedan och plockade upp oss för att hämta våra pass  på ambassaden.... Och dessa fick vi för ny avresa mot gränsen... 
Nicklas berättade att han inte skulle resa med oss tillbaka ner mot Pattaya.... Han kom bara med till gränsövergåmgen... Han hade bokat flygresa direkt till Bangkok... Super kul att lära känna honom, resan hade nog varit ganska långsam annars utan honom och Ryan.
Vi skiljs åt och han tar taxi till flygplatsen och vi andra fortsätter vår resa ner mot Pattaya. Jag somnar ganska snart på bussen... Sover till första stoppet.... Gissa om jag då var nördig....hua... Kön var lång till toaletten och jag trodde aldrig jag skulle klara av att vänta på min tur....
Toaletterna i Thailand är inte som se i Sverige....neeee här är det annorlunda....Och det saknas papper.... Att skölja får man göra med att hälla vatten ner i toan...
Nicklas hör av sig på sms och talar om att han kom med planet som han tänkt sig och hade landat i Bangkok. Skönt för honom som slapp åka buds som oss andra... Han skickade en hälsning till alla i bussen.
Till andra stoppet så lyssnade jag på en ljudbok... Skrev lite och somnade och sov ganska länge.... Tre timmars bilfärd mellan stoppen.... Och det gick mycket fort....
Ringde Tommy, taxi killen och bekräftade tiden så han skulle veta när jag skulle komma in till Pattaya... Ännu en tre timmarsfärd... Mera ljudbok...spel och prat och skratt.... 
Måste säga att denna resa var verkligen toppen trots att det tog måååånga timmar i buss... Utan detta sällskap hade det nog inte varit lika kul och trevligt. Jag, en svensk kille, tre amerikanska killar och en engelsk och så chauffören.
Väl i Pattaya släpptes alla och en var av vid sina platser.... Jag klev av vid kontoret och där väntade Tommy för att köra mig till Mae Phim. Denna gång gick resan snabbare... Detta då det inte var trafik på samma vis som det var då vi åkte till Pattaya. Trodde jag skulle vara super trötter av den långa resan men det var jag faktiskt inte...  Tommy hade med sig sin kompis för han hade aldrig varit i Mae Phim tidigare och de vill han se. Kom hem till huset vid 02:20... Resan gick lätt och jag kom hem till "home sweet home".
Fixade mig, drack vatten och kröp ner i sängen.... 

Wow vilken resa.... En minnesvärd resa kan man säga med måååånga roliga händelser som kommer finnas i mitt minne för evigt, en resa med många möten.
Och en sak är säker att åka till Laos kommer jag inte att tveka om att göra igen...









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin