Lyssna på varandra och se.... på arbetsplatsen arbetar vi i arbetslag och i nätverk.... vi har möjligheter till dialoger med varandra och med andra som hela tiden ger oss möjlighet för nytänkande och för insyn i nya möjligheter.
Samarbete med varandra skapar broar som ger tillfällen till kunskap för pedagoger och för elever...
Lärarrummet... Planeringstiden... studiedagar.... alla ger dem möjligheter för att lära av varandra och för att kunna utvecklas som pedagog....
Nätverksarbete blir mötesplatser där pedagoger bildar en lärande grupp som söker kunskap och delar med sig av sin kunskap.... utveckling och samverkan är orden för processen....
Frågor att ställa.....
Hur lyfter vi fram olikheten som en tillgång i gruppen?
Hur ger vi barnen möjlighet att vara delaktiga kring val av innehåll i sin egen vardag?
Hur och när ger vi barnen möjlighet att reflektera tillsammans?
Hur synliggör vi barnens förmågor?
Hur ger vi barnen möjlighet att använda sig av varandras olika kompetenser och kunskaper?
Hur gör vi föräldrarna delaktiga i verksamheten?
Hur uppmuntrar miljön lärandet möten mellan barnen?
(frågor ur: Lyssnandets pedagogik)
Nytänkande är viktigt för en skola som vill och ska vara med
Idag hade jag planering tillsammans med en av kollegorna.... vi kom fram till många bra och mycket välgenomtänkta beslut för hur vi vill och önskar att det ska se ut i vårt samarbete i och kring eleverna... Vi har under en länge tid inte hunnit med att sätta oss ner och få saker och ting sagda eller gjorda.... idag var en dag som tog många steg framåt och det bådar gott för framtiden....
Idag Byggdes BROAR.... Broar mellan skola och fritids....
Samarbete med varandra skapar broar som ger tillfällen till kunskap för pedagoger och för elever...
Lärarrummet... Planeringstiden... studiedagar.... alla ger dem möjligheter för att lära av varandra och för att kunna utvecklas som pedagog....
Nätverksarbete blir mötesplatser där pedagoger bildar en lärande grupp som söker kunskap och delar med sig av sin kunskap.... utveckling och samverkan är orden för processen....
Frågor att ställa.....
Hur lyfter vi fram olikheten som en tillgång i gruppen?
Hur ger vi barnen möjlighet att vara delaktiga kring val av innehåll i sin egen vardag?
Hur och när ger vi barnen möjlighet att reflektera tillsammans?
Hur synliggör vi barnens förmågor?
Hur ger vi barnen möjlighet att använda sig av varandras olika kompetenser och kunskaper?
Hur gör vi föräldrarna delaktiga i verksamheten?
Hur uppmuntrar miljön lärandet möten mellan barnen?
(frågor ur: Lyssnandets pedagogik)
Nytänkande är viktigt för en skola som vill och ska vara med
Idag hade jag planering tillsammans med en av kollegorna.... vi kom fram till många bra och mycket välgenomtänkta beslut för hur vi vill och önskar att det ska se ut i vårt samarbete i och kring eleverna... Vi har under en länge tid inte hunnit med att sätta oss ner och få saker och ting sagda eller gjorda.... idag var en dag som tog många steg framåt och det bådar gott för framtiden....
Idag Byggdes BROAR.... Broar mellan skola och fritids....
Kommentarer
Skicka en kommentar