Fortsätt till huvudinnehåll

8 veckor kvar....

Nu har jag varit här i några månader... Vet jag varit dålig på att blogga.... Har tänkt många gånger att NU ska jag börja... Och då skriva varje dag.... Men IKKE då.....
Har varit här sedan den 28 augusti 2013.... Och nu har jag bara 8 veckor kvar av de 40 som jag hade då jag kom hit....
Befinner mig i Laem Mae Phim... cirka 2 mil från byn Ban Phe. Byarna ligger omkring 18-20 mil från Bangkok.

Här jobbar jag på skolan ESS samtidigt som jag studerar. Jag arbetar som rektor på skolan och har även eleverna som går på SofiaDistans i åk sju och åtta. Skolan ligger närmare Ban Phe och då 16 km från där jag bor i Mae Phim. 

En dag på skolan....
Kommer till skolan omkring 7:50....går igenom mail...ser över om det är någon som är sjuk...öppnar upp lokaler och sätter på AC.... Planerar igenom dagen.... Elever och övriga pedagoger kommer med skolbussen vid 8:15-8:25... Tanken är att alla pedagoger ska mötas kl 8:00... men de flesta åker songtau...(vår skolbuss). Så jag får dra snabbt för dem vad som kommer att ske och vilka som är borta med mera... (Har fått lära mig här att här kan beslut kastas om helt och hållet oavsett hur förberedd man än är). Samlingen startar med skolans alla elever kl 8:30. Går igenom datum, dag och år på tre språk, svenska, thai och engelska. Vidare presenteras dagen och de elever som vill dela med sig om något gör det. Ingen dag är den andra lik...Förskolan Pussel har sin egen samling i sina lokaler där de sjunger och pratar om dagen.... gör någon lek innan dagens aktivitet börjar... (Pussel har en hel del med språk att göra... Detta för att det är barn som är flerspråkiga och behöver förtydliga sina språk).
Ca 8:45 startar första lektionen och den varierar mellan alla elever... Alla har sina egna planeringar...olika åldrar och årskurser....olika böcker.... kommer från olika skolor i Sverige.... Så samplanering är näst intill omöjligt.... Rast med frukt... Lektion två... Lunch (tre ggr i veckan är det thai mat och två ggr är det svensk mat). Lektion tre... Rast med frukt... Lektion nr fyra... Slut för dagen.... Songtauen hämtar upp alla elever som ska med och andra blir hämtade av anhöriga. 

Måndagar är den dag då det oftast kommer nya elever till skolan.
Tisdagar är det Thai- språklektion. (En lektion för dem som ska lära sig thai, en lektion för dem som ska lära sig skriva och läsa thai och som redan pratar flytande thai)
Onsdagar är det LFT- Livsfärdighetsträning där det pratas om värdegrunden, självbild, självförtroende, självkänsla, mobbning, vänskap, kommunikation, känslor med mera....
Torsdagar slöjd 
Fredagar är det bild, musik och idrott, idrotten är på idrottsparken eller på stranden eller vid en pool. Och fredagar är även en dag då elever (korttids) som slutar gör sin sista dag.

Förskolan Pussel har olika teman som de arbetar med... Det varierar i temat....vidare att  vara i lekpark, pyssla, baka, spela spel, rim och ramsor och en heldel sång bjuds det på också och mycket mera. 
Fredagar är det bad på förskolan i badbaljorna.. Men det kan även vara så att det springs en del genom vattnen andra dagar också då det kan vara riktigt varma dagar. Så som nu då vi har en temperatur på omkring 35-38 grader.... 

Min dag tar inte slut kl 14:15 bara för att barnen/eleverna slutar... Neeee då är det planering för morgondagen.... Skriva utvärderingar... Gå igenom mail och annat... Oftast är det för varmt att göra det direkt vid 14:15 och då väljer jag att göra det någon timme senare... Min dag har ingen rast.... Knappt jag hinner med att äta frukten eller dricka vatten.... Ibland drabbar det även lunchen... Men jag stålsätter mig för att ta mig tid att äta....

Och på tal om vatten.... Livsviktigt i dessa regioner... I dags läget har vi temperatur på 35-38 grader om dagarna.... Och man kan säga att det är riktigt varm och vätska är Nödvändigt. 

Stannar oftast till på Poppis för att köpa något att dricka och hinna med ett samtal eller två med personalen innan de ska hem... Då jag kommer hem blir det ett dopp i poolen eller i havet... Vilar en stund och bara är...

Efter skolarbete med planering med mera så är det dags för att äta... Mat mat mat..., det är frågan... Var ska man äta... Nu när det blivit lågsesong så är det många ställen som börjat att stänga.... Men oftast blir det ett av favoritställena.... Sitter en stund med de vänner jag lärt känna sedan jag kom hit... Tröttheten gör sig påmind och dags att ta mig hemåt..... Hemma ännu en dusch och så i säng... Lite pappersgöra blir det alltid innan jag somnar...

Helgerna bjuder på Koh Samet, stranden eller annat.... Umgås med vänner och bara vara.... Ett glas vin eller två.... Ser till att jag fångar energi för nästa skolvecka.... Lärt mig att vila är viktigt.... Och motion en del av det oxå.... 

Idag är det fredag och jag ska i helgen till Kambodja (lördag)... Sedan blir det stranden eller ev Koh Samet (söndag)...





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin