Fortsätt till huvudinnehåll

Växelvis boende.....


Växelvis boende är inte bra eller dåligt, det blir vad föräldrarna gör det till..... Hur de lägger fram det och vilken inställning man har till situationen....  Ideala lösningar finns inte.... 
Varken föräldrar....experter.... eller anhöriga kan låsa tanken vid ”så här ska inte barn ha det” utan att ta ställning till vad som blir följden på kort och lång sikt av andra alternativ.... vi vet vad vi har och kan bara göra möjligheter av det.... Barn har rätten till att få må BRA 

Barn behöver tre år på sig att rota sig..... de behöver en fast punkt.... Det tar tre år att utveckla språket, att förstå att man är en egen liten individ en unik liten människa.... och att flytta runt en sån liten är INTE för barnets bästa alla gånger.... att inte få träffa den andra föräldern på en vecka..... 
Vänd på frågan; skulle MAMMAN eller PAPPAN vilja flytta varannan vecka?????  Skulle de vilja var borta från någon som man älskar så oerhört mycket sådan lång tid som en vecka ändå är.... varför inte kortare intervaller för barnet... detta kräver planering och visst påverkar det föräldrarna... men det är ändå barnet som SKA MÅ BRA!!!



Det som är viktigt är att man som föräldrar kan ha en bra dialog och visa barnet att man respekterar varandra och kommer bra överrens och lyssnar.... 





Föräldrabalken slår fast att barnet har rätt till en god och nära kontakt med båda sina föräldrar. Efter en separation behöver båda föräldrarna ha möjlighet att på lika villkor vara delaktiga och ansvariga i barnets liv, så att de kan fortsätta ha ett gemensamt föräldraskap. Ett sätt att lösa detta är att barnet växelvis bor hos föräldrarna. Då vistas ett barn ungefär lika mycket, har ett varaktigt boende, hos båda.




Kommentarer

  1. Helt rätt Eva! Du o Micke har kommit fram till den lösning som är bäst för Alicia. Hade hon inte mått bra och varit trygg och harmonisk hade ni försökt att hitta en annan lösning. Ni har en bra dialog där ni båda har Alicias bästa som fokus. Att det sedan finns folk som har synpunkter är inget att bry sig om, även om jag förstår att det känns. Men du vet säkert var ifrån det kommer............... Fortsätt som ni gör eftersom det fungerar. Massa kramar

    SvaraRadera
  2. Tycker inte att Barn ska flänga runt varannan, var tredje dag. varannan vecka eller till och med bo 2 veckor i stöpet hos den ena föräldern är nog ingen fara för barn, det går ju faktiskt att hålla kontakt med ett barn utan att träffa denna det är många som gör.

    //Therese

    SvaraRadera
  3. Jo det är sant för visso... kan gälla vissa men inte alla.... barn är inte stöpta i samma form.... men att vara ego och inte låta sina barn träffa den andra föräldern och tro att man själv är den enda föräldern för barnet är inte okej. Barn måste få vara med båda sina föräldrar och få möjligheten att få träffa sina mor- och farföräldrar....
    Barn som är mindre än två-tre år borde ha tätare kontakt med sina båda föräldrar... ett gott samarbete borde vara på sin plats för barnens bästa.....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin