Fortsätt till huvudinnehåll

Bögar nekas som Blodgivare...

Vilken sexualitet man har ska inte spela någon roll då blodcentralen ska ha blod....

Att vissa allergier eller intag av mediciner stoppar kan man förstå...men att sexualiteten stoppar är diskriminering i allra högsta grad!


Enligt artikeln i SN idag skriver man om att Bögar inte får ge blod till Blodcentralen. Blodcentralen har i sin broschyr skrivit att en man som haft sexuellt umgänge med en annan man inte får ge blod. 

Seriöst!!! 

Har homosexuella sämre blod än heterosexuella?
Låter  lite som att det är större risk att låta homosexuella ge blod än om att icke homosexuell gör det.... men om det är så att en heterosexuell kvinna eller man har ett risklevende med att byta partner är mera okej verkar seriöst riskbenäget..... vem säger att bara för att man lever som man och kvinna i ett förhållande lever riskfritt....
Kvinnor och män som lever ett aktivt sexualliv har alltså mer rätt.... 

Alltså utgår man med att alla som är homosexuella/bögar har en blodsjukdom? ELLER?
DISKRIMINERING och trångt tankesätt måste jag säga!!!

Att testa sig som man eller kvinna som blodgivare är ju ett krav för att ge blod.... sedan tas det ju prover på det blod som levereras ändå.... VAD ÄR PROBLEMET???

Om nu bögar inte får lämna blod får de då ta emot blod kan man fråga sig??? är det risk att få blod oxå kanske??? Att diskriminera är fel.... ska man sedan säga NEJ till dem som har en viss hårfärg, längd, vikt, religionsåsikt, inkomst, kön, nation med mera.....?????

Om man är lämplig eller olämplig som blodgivare handlar inte om sin sexuella läggning alls…. Utan det handlar om vilka risker som man som person utsätter sig för….
Givaren som ger blod testas alltid för HIV vid varje tillfälle som blod ges…. Men testerna är inte 100%iga….detta beror på att oftast inte testas för hiv utan att man testar för antikroppar mot hiv…. Alltså överföringstillfället dröjer ett antal veckor innan man utvecklat antikroppar mot viruset…. Alltså kan givaren ha viruset utan att det visar sig på testet……  
Men om man ska se det så ska väl i så fall ingen få ge blod alls… ELLER???


Enligt lag ska alla få ge blod oavsett sexualitet!!!

GENERELLT SETT HAR DE INTE RÄTT ATT NEKA NÅGON

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin