Fortsätt till huvudinnehåll

En förlorad barndom....


Ur boken "Kärlek och stålull" En bok som jag ofta pratar om och som jag om och om igen vill dela med mig av till alla av att läsa.... läs den.... det är en bok som berör.






När klockan är fem på eftermiddagen tar man bort den extra syrgasen i respiratorn. Efter bara nio minuter visar mätaren för hjärtslagen ett rakt streck. Jag och syrran tittar varandra i ögonen och jag känner en befrielse som är svår att förklara. Det är som att en börda lyfts från mina axlar, som att jag äntligen är fri.

Men det finns inget hat hos mig. Inget hat alls, utan mer en sorg över hur det blev som det blev. Sorg över att mamma hade haft ett så svårt liv. Sorg över att mamma hade haft ett så svårt liv. Sorg över en förlorad barndom. Och över att jag, sedan den dagen jag flyttade hemifrån som 16-åring, aldrig mer älskat min mamma. Under tio år hatade jag henne så mycket att jag önskade att hon skulle dö. Nu är jag glad över att hatet hunnit försvinna.


En sjuksköterska kommer in och Ing-Britt och jag frågar i munnen på varandra: ”Är hon död nu?” Sköterskan svara jag och berättar att hon ska ringa doktorn. Under tiden arbetar respiratorn vidare med min mammas lungor, upp och ner rör sig hennes tunna, magra bröstkorg. Det ser nästan ut som att det skulle kunna göra ont i bröstet på henne.
Då plötsligt, reser lillsyrran sig upp. Böjer sig över mammas döda kropp och börjar vråla henne rakt i ansiktet: ”Jag hatar dig! Du har tagit min barndom ifrån mig! Det är så skönt att du är död! Jag hatar dig för att du har förstört mitt liv! Fattar du hur illa du har gjort mig! Varför bad du inte om hjälp? Du ä knäpp, du är utvecklingsstörd! Jag hatar dig! Du är inte min riktiga mamma! Jag är inte din dotter!”
Sköterskan lägger armen om syrran och säger: ”Det är helt okej att känna så. Skrik du ut ditt hat, din mamma är död nu så henne skadar du inte. Skrik du så länge du behöver det, det är helt okej.”



Frustrationen över att burit så mycket inom sig som till slut bara brister och som kanske till och med upplevs som en befrielse då det är över kan nog inte förklaras utan måste upplevas... något som är svårt att förstå... kärleken som man har men ändå hatet.... de jag tänker på är maskrosbarnen som finns här i vårat avlånga land och även i andra länder.... de som inte fått uppleva en god och trygg och kärleksfull barndom..... 
tidigare har jag skrivit om detta nedan... och jag tar åter igen upp det..... det berör och vi måste tillsammans vara medmänniska och se..... finnas för den som behöver.... 

Maskrosbarn, Stålbarnen de osårbara barnen- de har många namn... den grupp unga människor som borde ha gått ned sig.... de som ändå har klarat sig....de som borde ha gått ner sig i missbruk och alkohol med mera... som borde ha slagits ut från skolan eller senare arbetsmarknaden, som borde ha förlorat förmågan att knyta varma kärleksfulla kontakter till sin omgivning..... men som i stället blommar och utvecklas mitt i den mest påtagliga sociala misär, bland kriminella eller psykiskt sjuka föräldrar o psykiskt sjuka eller funktionshindrade syskon....
Vilken är deras hemlighet?
Gemensamma drag hos de osårbara barnen..... Socialt tycks de ha ovanligt lätt att klara sig... och de har oxå lätt att få andra att må bra. De har lärt sig hur de ska få stöd av det vuxna och hur de kan använda detta stöd. Dessa barn uppsöker vuxna i stället för att undvika dem. Den uppmuntran som barnen får frän lärare, släktingar, barnvakter o andra vuxna spelar ofta en nyckelroll i deras liv o kompenserar delvis det stöd som deras föräldrar aldrig förmått att ge dem. Trots stora svårigheter försöker barnen aktivt klara sin omgivning och får därmed en känsla av egen makt.
De osårbara barnen tänker självständigt och utvecklar en hög grad av autonomi (innebär självbestämmanderätt, oberoende) tidigt i livet.... Distanserar sig både psykiskt o fysiskt till sina föräldrar..... identifierar sig inte med dem vilket oxå kan vara det avgörande som blir deras yttersta räddning... att inte tillåtas sig dras in. Detta kan senare i livet ha en betydelse som gör det svårt för att kunna visa och ta emot känslomässiga förhållanden.
De osårbara barnen är en grupp som är högpresterande grupp... oftast allt som det tar för sig ger goda resultat och ibland mycket lysande resultat.  Många utvecklar en konstnärlig talang... skulpterar, målar skriver uppsatser och noveller eller annat skapande. Detta skapande är det som kanske räddar deras psykiska hälsa... rensa upp på insidan med sin kreativitet av att kunna uttrycka sin känsla.

Maskrosbarn är ensamma och modiga barn och de växer upp till modiga vuxna. De är kreativa och de förmår att till sist skapa sig ett värdigt liv. Att livnära sig av den allra magraste jord - det är den speciella kompetens, som gör att vissa barn, de så kallade maskrosbarnen, klarar sig bra trots stora påfrestningar. Maskrosbarnen växer upp med missbrukande eller psykiskt sjuka föräldrar men utvecklas trots det till duktiga människor.

Att  jämföra maskrosbarnen med betongbarnen kan vara tänkvärt... I skuggan av stora betong - bostadsområden, växer en ny generation barn upp idag.... tuffare,,,, hårdare... aggressivare... Dessa människor mår väldigt dåligt, och det straffar barnen enormt.... Många barn (då inte alla)  har ingenstans att ta vägen efter skolan. Ensamma själar hittar varandra, och en gemenskap som den blir inte bra. Det kan leda till att barnen röker, dricker, tänder eld, snattar i en förtvivlad protest mot samhället och vuxenvärlden. De saknar material att utvecklas i, undersöka, skapa, och uttrycka sig. De ungdomar som begår det meningslösa våldet är ofta känslomässigt skadade barn.... Hur ska vi kunna nå dem....

Vart femte barn har det mycket tufft i sina hemförhållanden.... 

Var medmänniska och se med era ögon.... lyssna med era öron....
Var med människa och stötta och hjälp det lilla barnet....
Barn ska ha rätten till sin barndom, lycklig och med trygghet och känna sig älskade och sedda.


Klicka på länken nedan om Conny:


.

Kommentarer

  1. Hejsan!

    Boken "Kärlek och stålull har jag läst. Det är en av de bästa böckerna jag har läst!

    Mvh

    Malin

    SvaraRadera
  2. Hej Malin.
    Jo jag kan hålla med dig om att boken är bra. Författaren tar med oss på en resa i livet som hon själv har varit med att uppleva.... en resa som ingen människa skulle behöva få uppleva... samtidigt visar hon oss hur det kan se ut för många barn och visar på att man kan resa sig precis som hon gjort.
    Vi måste våga se för om vi inte vågar se kommer fler barn att fara illa i världen... våga vara medmänniska är ett måste.


    mvh Eva

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin