Fortsätt till huvudinnehåll

Mobbning och krafttag


Krafttag är något som alla skolor skulle ha.... eller i alla fall ha en klar syn på hur man ska arbeta för att inte elever eller lärare med flera blir mobbade i skolan.... eller inte heller för den delen utanför skolan....

Likabehandlingsplanen och andra åtgärder är viktiga att se över inför skolstart för alla som arbetar där så man har med sig det färskt i minnet vid varje skolstart....
Att få gå på föreläsningar om ämnet vore något också något som alla skulle behöva.... detta för att kunna föra det vidare bland eleverna i skolan....

Mobbning är inget som bara försvinner av sig själv.... utan mobbning är något som man måste arbeta hela tiden med.... etik och moral.... rätt och fel... ja och nej... trakaserier...med mera.... allt måste tas upp till ytan och diskuteras och föras ett aktivt arbete med för att förinta det från våra skolor...

Ur SN idag......

Maja Grinberg, Julia Murphy-Berglund, Michaela Gunnarsson och Emmy Grinberg går på Fornbyskolan. De tycker att de har mer att säga till om jämfört med i höstas och att stämningen blivit bättre på skolgården.
Maja Grinberg, Julia Murphy-Berglund, Michaela Gunnarsson och Emmy Grinberg går på Fornbyskolan. De tycker att de har mer att säga till om jämfört med i höstas och att stämningen blivit bättre på skolgården.

Krafttag mot mobbning på Fornbyskolan

 
Skolstarten väntar runt hörnet. Fornbyskolan i Vagnhärad var en av de skolor som led av ett hårt klimat mellan eleverna. Under våren blev det ändring på det.
 

Relaterat

Fakta

Många känner oro inför skolstarten

7 till 8 procent av både pojkar och flickor är mobbade. Det motsvarar ungefär 50 000 elever eller 1650 skolklasser.
1,5 procent är mobbade under ett år eller ännu längre tid. Det motsvarar 13 000 elever eller 400 skolklasser.
En tredjedel av Sveriges skolungdomar känner oro inför den stundande skolstarten.
22 procent anser att deras skola inte gör tillräckligt för att stoppa mobbning.
Källa: Friends, Skolverket.
De senaste åren har varit turbulenta på Vagnhärads skolor. Hedebyskolan har bytt rektor flera gånger och Fornbyskolan stod utan rektor innan Marika Lindholm tillträdde i februari.
På Fornbyskolan ryms de yngre årskullarna, från förskoleklass upp till femman. När Lindholm började på skolan slogs hon av att tonen mellan barnen var rå. Det förekom mycket mobbning och det var bråk på rasterna. Den dåliga stämningen på skolgården följde med in i klassrummen och påverkade eleverna i skolarbetet.
För att få bukt med problemen minskades glappet mellan dem som sköter skolan och dem som går i den. Föräldraråden upplöstes tills vidare. I stället bjöds samtliga föräldrar in till stormöten, där de fick ventilera sina åsikter. En ny plan mot kränkningar och mobbning arbetades fram av barn, personal och föräldrar tillsammans.
Klassråden och elevrådet sattes i centrum. Eleverna uppmuntrades inte bara att komma med förslag, utan fick även gehör för sina åsikter.
Marika Lindholm inser att det säkerligen redan funkar så på många andra skolor. Men för Fornbyskolan är det nytt.
- Föräldrar och elever har kommit med jättemycket synpunkter. Mycket behövde ventileras och mycket har hänt. Man kan aldrig säga att allt är bra, för man blir aldrig färdig. Men det kan vara bättre eller sämre och här har det blivit bättre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin