Fortsätt till huvudinnehåll

En skola för (nästan) alla...

I veckan kom nya tidningen från Pedagogiska Magasinet Nr 4 ut.... 
I denna tidning tar man upp om att särlösningar tar hand om elever som inte lärare eller andra tycker att de kan hantera på ett tillfredsställande vis i skolan och inom ramen för sin undervisning som kan bromsa ner de övriga i klassen.....

Är det en dröm att få och ha en skola för ALLA.... en skola där alla ska få plats och ska kunna få utrymme för sin utbildning i lärandet.... 

På skolor har vi mindre lokaler där de elever som inte kan gå i sina vanliga klasser tilldelas utrymme med någon pedagog som resurshjälp för lärandet för eleven... lokalerna ger tystare och lugnare miljöer som möter upp till elevens behov.... särlösningar handlar inte om att peka ut någon ur klassen/gruppen men det kan ändå för vissa elever kännas utpekande att få vara den som får gå från klassen för att få hjälp med vissa läroinlärning. 
Elever kan känna sig åtsidosatta av den ordinarieläraren och känna sig uteslutna i klassen och kamratskapen med sina klasskamrater. Ett utanförskap kan kännas hos elever som inte är delaktiga i det socialasammanhang som en helhet som en klass kan ge. 
På raster kan man se dessa elever gå ensamma utan vänner och de ingår oftast inte i leken.... 

Visst ska resurser hjälpa till i klassen och vara med i undervisningen men det jag menar att eleven kanske skulle få möjlighet till att få vara med i alla sammanhang som klassen gör med att sedan själva delen kanske ska anpassas för just eleven.... låter komplicerat med jag hoppas att ni förstår vad jag menar. 
De elever som har svår med läsning och skrivning kan få hjälp med hjälpmedel som datorer med mera som ska vara elever bejälplig för undervisningen. 

Att organisera en skola för alla har visat sig vara nog så komplicerat. I praktiken tillämpar  vi integrering av andra och segregering av vissa. Hur vi avgränsar grupperna påverkar vår syn på identitet och tillhörighet. [...] Få rektorer anser att brister hos läraren eller att klassen fungerar dåligt kan ligga bakom en elevs "särskilda behov"(Pedagogiska Magasinet).

Att elever få sin undervisning utanför den vanliga klassen är inget idag som vi ser som något ovanligt. Hur det påverkar eleven i längden med att inte få vara med i skolans helhetsdag vet man inte helt klart för alla elever....att elever känner utanförskap och att betygen är lägre kan man tydligt se. Läraren kan inte sätta betyg  likvärdigt i jämförelse med övriga elever i klassen då eleven som går i väg på särövningar hos någon resurspedagog missar det de övriga gör och presterar. 

Villkoret för "en skola för alla", att alla barn ska undervisas tillsammans, oberoende av olikheter i förutsättningar dem emellan, vilket också är grundläggande för uppbyggandet av ett demokratiskt samhälle, uppfylls där med inte (Pedagogiska Magasinet)

Hur ska vi kunna nå till målet "EN SKOLA FÖR ALLA". 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hem och hem igen....

I veckan som var hade jag en åter resan till Svedala... En resan som på sätt och vis kändes skön att få göra för jag skulle hinna med att få träffa mina barn Alexander, Linnea, Fredrik och Alicia, Linnea's nybildadefamilj med sambo Sebastian  och mitt barnbarn Tintin I övrigt var resan avsatt för något helt annat. Jag skulle på rättegång för familjeangelägenheter... Det tog inte många timmar och jag hade mer tid att lägga på familjen med flera. Vänner var något som dock inte lång på prioriteringen. Det får bli nästa gång. Många hörde av sig men min tid räckte verkligen inte till. Tack mina kära och nära för förståelsen, jag lovar bättre nästa tillbaka resa. Hur var Svedala.... Kallt KALLT och åter Kallt... Snön låg på marken och det var urrigt och riktigt kyligt.... Det var så kallt att det gjorde ont i kroppen. Min hemresa gav av tillbaka till Thailand och Mae Phim redan på onsdagen. Så det var verkligen intensiva dagar. På bilden är vi samlade alla.... Jag Gabriella med barnen, A

Sova eller inte sova på dagis/förskolan....

Anna Wahlgren  är en kvinna som fött många barn och som debatterat mycket om barn och barnuppfostran och har även skrivit en del böcker.... "De blir slutkörda på dagis – för att kunna somna på kvällen. Men nu varnar experten Anna Wahlgren: – Att slopa vilan för små barn är lika farligt som att svälta dem" Jag kan bara hålla med henne om detta.... barn sover då de behöver det om dagen... och de lägger sig om kvällen ändå..... detta av mina egna erfarenheter.... visst finns det undantag... men oftast är det så att barnen somnar gott om natten även om de sovit på dagen på dagis/hos dagmamma/hemma då de är omkring 1 till 5 år...... Många föräldrar ger förskola med flera stränga förhållningsregler om att deras lilla barn inte ska sova om dagen alls.... o om de sover får de max sova 30 minuter och så vidare..... "BARNTORTYR" tycker Anna.... och visst kan man säga att det är så för en del barn.... att inte få sova då man är helt slut på dagen efter många aktivitete

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela