Fortsätt till huvudinnehåll

Sprutor...

Hepatit är något som ingen vill ha… men vad är då Hepatit för något kan man fråga sig… jo det är enligt min efterforskning på nätet och informationsblad att det är ett grekiskt ord för leverinflammation. Orsakerna kan vara infektioner i levern, skadliga angrepp på kroppens egen vävnad, läkemedel, gifter eller alkoholmissbruk som kan vara orsaken till Hepatit…. en del av leverns celler är inflammerade. Leverinflammation som varar kortare tid än 6 månader kallas akut hepatit medan en leverinflammation som pågått mer än 6 månader kallas för kronisk hepatit.


Idag eller nu ikväll var jag och barnen och tog spruta mot Hepatit A o B…. alltså Twinrix… den sprutan ska tas i 3 omgångar… vi tog första idag och sedan ska vi ta nästa om 4 veckor för att sedan ta den tredje om 6 månader…. Då kommer vi att vara skyddade i 20-30 år ca…. så det ska nog räcka…

Först att ta spruta var Lillan… hon var hur duktig som helst och det kändes som att det var bäst att hon fick börja så att hon inte skulle hinna med att bli rädd…. Sedan var det dags för barn nr 2…. hon var då inte lika road… hon ojade sig och fantiserade om hur stor spruta skulle vara som hon skulle få…. Vidare var det barn nr tre som skulle ta sin spruta… den stacks i armen och han kände verkade ta det bra… klagade lite om att det sved i armen… barn nr 1 stod sedan i tur… här gick det fort… ingen smärta alls verkade han ha… okej min tur… jag som är sprut rädd… hua… men det gick bra… jag nöp mig i armen under helatiden… o det kändes som att tiden aldrig skulle ta slut med sprutsticket… ont… jo det gjorde jätte ont… o jag måste säga att jag har då tappra barn… jag var nog den som klagade och skrek mest…. så nu är det bara 4 veckor kvar till en ny omgång med sprutor….

Biverkningen enligt sköterskan som tog sprutan på Vaccinationskliniken sa att imorgon kan vi känna av lite stelhet och lite känningar som träningsverk i armen… ja det är väl bara att se om det kommer att komma imorgon då…

Vaccinationskliniken ligger nere vid Sunlight i Nyköping och har öppet en dag i veckan… o de har öppet mellan 18:00 och 20:00… vi kom dit vid 18:30 ca o kom därifrån kl 19:55… oj vilken köööö det var där… verkar som att det är många som kommer att åka utomlands i höst… nästa vecka ska Patric o det två återstående barnen ta sin spruta….

Nu är det bara 40 dagar kvar…. Längtar.

Kommentarer

  1. Ja det är inte kul med sprutor alla gånger! Nu var det nog en hel del som skulle ta influensavaccin också. Men säkert är det många som ska resa utomlands de närmaste månaderna. Skulle mer än gärna göra det oxå!!! Hoppas ingen av er får för mycket problem efter sprutorna. Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin