Skollagen säger att barngrupperna ska ha en lämplig sammansätting och storlek och att verksamheten ska utgå från varje barnsbehov…. Läroplanen tydliggör att ansvaret för varje enskilt barnsutveckling och lärande och fritisverksamhet bygger på att barns sociala utveckling sker i grupp med och tillsammans med varandra, enligt skollagen ska fritis komplettera skolan också.
I en grupp som är för stor i förhållande till personalstyrkan riskerar att de positiva effekterna av att vara i en grupp att bytas till sin motsats. Konsekvenserna av för stora barngrupper kan vara att samspelet mellan barn och de vuxna mellan påverkas negativt med stress och hög ljudnivå som effekt. Relationerna mellan varandra riskerar att fallera helt och är svår att överblicka o det skapar otrygghet.
Barngruppens storlek kan vara avgörande för barns säkerhet när det gäller möjligheten för personalen att ha överblick och kontakt med barnen. Det finns dock inte ngn bestämd gruppstorlek eller personaltäthet som är optimal i alla sammanhang. Föresättningarna varierar från grupp till grupp … även om det inte finns ngn fast föreställning för hur stora grupperna ska vara så vet de flesta att förutsättningarna för större grupper minskar med storleken.
Personalens kompetens är avgörande också för hur verksamheten fungerar för kvalitén. För att kunna arbete enligt läroplanen är det ett måste att det finns goda kunskaper hos personalen i skolbarnens utveckling och lärande.
Idag kan en barngrupp på fritis ha 38-60 barn på endast 2 pedagoger. Är detta en bra miljö för våra barn och unga i skolan. Barn vistas idag många många timmar i skolan… de kan komma redan vid sju-åtta på morgonen till fritids för att sedan övergå till skolan vid åtta-nio och sedan vara i skolan hela skoldagen… därefter övergå till fritis och få vara där bort mot fyra - sex på eftermiddagen. Varje vecka kan ett barn få tillbringa 40 till 60 timmar i veckan.
Vi bör tänka till…. Är det detta vi vill att vår framtid ska växa upp i…. STRESS STRESS o STRESS…
Under den skolfria delen av skoldagen och på loven har ditt barn möjlighet att gå i skolbarnsomsorg (fritidshem och fritidsklubb). Skolbarnsomsorgen är ett komplement till skolan och ska erbjuda en meningsfull fritid.
Kommunen är skyldig att anordna skolbarnsomsorg för barn i förskoleklass och upp till och med 12 års ålder. Verksamheten bedrivs i både kommunal- och enskilt driven regi.
Barn mellan 6 och 9 år har rätt till plats i fritidshemsverksamhet under den tid föräldrarna arbetar, studerar eller är arbetslösa och aktivt söker arbete. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon. Fritidshemmets verksamhet pågår under den skolfria delen av skoldagen och på loven. Fritidshemmet är ett komplement till skolan och ska erbjuda barnen en meningsfylld, stimulerande och utvecklande fritid. Från och med årskurs 4 erbjuds fritidsklubbsverksamhet.
I en grupp som är för stor i förhållande till personalstyrkan riskerar att de positiva effekterna av att vara i en grupp att bytas till sin motsats. Konsekvenserna av för stora barngrupper kan vara att samspelet mellan barn och de vuxna mellan påverkas negativt med stress och hög ljudnivå som effekt. Relationerna mellan varandra riskerar att fallera helt och är svår att överblicka o det skapar otrygghet.
Barngruppens storlek kan vara avgörande för barns säkerhet när det gäller möjligheten för personalen att ha överblick och kontakt med barnen. Det finns dock inte ngn bestämd gruppstorlek eller personaltäthet som är optimal i alla sammanhang. Föresättningarna varierar från grupp till grupp … även om det inte finns ngn fast föreställning för hur stora grupperna ska vara så vet de flesta att förutsättningarna för större grupper minskar med storleken.
Personalens kompetens är avgörande också för hur verksamheten fungerar för kvalitén. För att kunna arbete enligt läroplanen är det ett måste att det finns goda kunskaper hos personalen i skolbarnens utveckling och lärande.
Idag kan en barngrupp på fritis ha 38-60 barn på endast 2 pedagoger. Är detta en bra miljö för våra barn och unga i skolan. Barn vistas idag många många timmar i skolan… de kan komma redan vid sju-åtta på morgonen till fritids för att sedan övergå till skolan vid åtta-nio och sedan vara i skolan hela skoldagen… därefter övergå till fritis och få vara där bort mot fyra - sex på eftermiddagen. Varje vecka kan ett barn få tillbringa 40 till 60 timmar i veckan.
Vi bör tänka till…. Är det detta vi vill att vår framtid ska växa upp i…. STRESS STRESS o STRESS…
Under den skolfria delen av skoldagen och på loven har ditt barn möjlighet att gå i skolbarnsomsorg (fritidshem och fritidsklubb). Skolbarnsomsorgen är ett komplement till skolan och ska erbjuda en meningsfull fritid.
Kommunen är skyldig att anordna skolbarnsomsorg för barn i förskoleklass och upp till och med 12 års ålder. Verksamheten bedrivs i både kommunal- och enskilt driven regi.
Barn mellan 6 och 9 år har rätt till plats i fritidshemsverksamhet under den tid föräldrarna arbetar, studerar eller är arbetslösa och aktivt söker arbete. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon. Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon. Fritidshemmets verksamhet pågår under den skolfria delen av skoldagen och på loven. Fritidshemmet är ett komplement till skolan och ska erbjuda barnen en meningsfylld, stimulerande och utvecklande fritid. Från och med årskurs 4 erbjuds fritidsklubbsverksamhet.
Kommentarer
Skicka en kommentar