Idag började jag min VFU på skolan... Jag läser som sagt till lärare och jag ska ha 5 veckors VFU alltså verksamhetsförlagd-utbildning..... jag har två toppen VFU-handledare som leder mig i min utbildning till lärare och pedagog.... som sagt då var det min första dag i klassen igen på väldigt lääänge…. Visst har jag varit på skolan tidigare, jobbat i klasserna som vikarierandelärare… men idag var det via utbildningen som jag var där... och det var min VFU-handledare som var lärare i klassen... en toppen lärare som jag känner att jag kommer att lära mig mycket av... hon är full med toppen bra arbetssätt som användes i klassen.
Kom till VFU-skolan kl 08:00 och som vanligt var det morgonmöte innan skolan startade för alla lärare…. Ett möte där det bollas dagens verksamhet i sin korthet och här tar man upp det som kan vara viktigt att veta… vilka som kan tänkas vara borta den dagen med mera.
Skolan började vid kvart över åtta och det var en lugn start med även samling där och lite samtal om hur denna dag skulle se ut och sedan en koll om vilka som var där och vilka som saknades. Dagen förflöt på och det blev sagoläsning, matematik, bokläsning och dagboksskrivande för eleverna och så avslutades dagen med att vara ute.
I min utbildning så är det VFU för att vi som blivande lärare ska kunna utföra det praktiskt det som vi lär oss i skolan, en del av utbildningen till lärare där vi praktiserar. Tiden "utgör minst 15 hp i det allmänna utbildningsområdet och minst 15 hp i varje inriktning". Syftet är att ge perspektiv och förbereda inför det framtida yrket.
Denna period handlar det om Miljö…. Vi ska behandla miljöaspekter på något sätt. Vi ska definiera själva vad vi anser kunna och vilja genomföra i klassen. . Omfattningen är något som vi får diskutera med våra handledare. Det kan röra sig om en timme eller mer beroende vad vi kommer överens om med våra handledare. Vad jag ska göra vet jag inte riktigt än… jag ska ta reda på var eleverna i klassen ligger sin kunskap om just miljön…. Jag vill ju inte undervisa ngt som de redan har gjort sedan tidigare heller…. Dokumentation på det som har genomfört i klassen ska göras och utvärdering på hur det gick och varför det gick som det gick… sedan ska det skrivas ner och presenteras skriftligt och muntligt på vår nästa närträff som vi kommer att ha i Karlstad i december….
Kom till VFU-skolan kl 08:00 och som vanligt var det morgonmöte innan skolan startade för alla lärare…. Ett möte där det bollas dagens verksamhet i sin korthet och här tar man upp det som kan vara viktigt att veta… vilka som kan tänkas vara borta den dagen med mera.
Skolan började vid kvart över åtta och det var en lugn start med även samling där och lite samtal om hur denna dag skulle se ut och sedan en koll om vilka som var där och vilka som saknades. Dagen förflöt på och det blev sagoläsning, matematik, bokläsning och dagboksskrivande för eleverna och så avslutades dagen med att vara ute.
I min utbildning så är det VFU för att vi som blivande lärare ska kunna utföra det praktiskt det som vi lär oss i skolan, en del av utbildningen till lärare där vi praktiserar. Tiden "utgör minst 15 hp i det allmänna utbildningsområdet och minst 15 hp i varje inriktning". Syftet är att ge perspektiv och förbereda inför det framtida yrket.
Denna period handlar det om Miljö…. Vi ska behandla miljöaspekter på något sätt. Vi ska definiera själva vad vi anser kunna och vilja genomföra i klassen. . Omfattningen är något som vi får diskutera med våra handledare. Det kan röra sig om en timme eller mer beroende vad vi kommer överens om med våra handledare. Vad jag ska göra vet jag inte riktigt än… jag ska ta reda på var eleverna i klassen ligger sin kunskap om just miljön…. Jag vill ju inte undervisa ngt som de redan har gjort sedan tidigare heller…. Dokumentation på det som har genomfört i klassen ska göras och utvärdering på hur det gick och varför det gick som det gick… sedan ska det skrivas ner och presenteras skriftligt och muntligt på vår nästa närträff som vi kommer att ha i Karlstad i december….
Kommentarer
Skicka en kommentar