Vi är under samma tak, lärare och fritidspedagoger, assistenter med flera… fritidshemmen, förskoleklassen och grundskoleklassen vi är en del av samma arbetslag i skolan… vi delar samma läroplan och riktlinjer för verksamheten. Vårt mål är barnen… Alla barn är unika och föds med olika förutsättningar... Barnomsorg ska vara mer än bara en tillsyn…. Det ska finnas en verksamhet med ett syfte, en plan och framförallt en vilja… Barnen ska ha rätt till både pedagogisk utveckling och lek. Genom en trygg barnomsorg ges alla barn friheten att växa och växa i sitt lärande. Mötet mellan lärare och fritidspedagog har varit ett hett ämne på många skolor i vårt avlånga land….
2 a kap. 3 §skollagen
Skolbarnsomsorgens uppgift är att komplettera skolan samt erbjuda barn en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen.
LPO94
Ett ömsesidigt möte mellan de pedagogiska synsätten i förskole-klass, skola och fritidshem kan berika elevernas utveckling och lärande
Ett ömsesidigt möte mellan de pedagogiska synsätten i förskole-klass, skola och fritidshem kan berika elevernas utveckling och lärande
I en artikel jag läste för ganska så länge sedan så stod det om att skolinspektionens granskning visar att fritidshemmen behöver ta sitt pedagogiska uppdrag på mycket större allvar, stödja barnen i vardagen och i den personliga utveckling och framförallt i deras lärande…
Lärare och fritidspedagoger har ofta olika syn på begreppet samarbete…. men vill vi komma vidare så måste vi börja att samarbeta mera. Vad gör eleverna i skolan som kan vidareutvecklas på fritids….en samplanering skulle kanske underlätta samarbetet för att kunna få mer insyn i varandras verksamheter.
Fakta/Fritidshemmen (2010) (http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/fritidshem/tiofragorsvar/tiofragorochsvara/varforfinnsdetfritidshem.5.2ac1d9f612b59a0254b80001455.html )
347 000 barn går på fritidshem i Sverige 80 procent av alla barn i åldern 6-9 år och 13 procent av alla barn mellan 10-12-åringarna är inskrivna på fritids
Andelen inskrivna ökar varje år
Verksamheten kostar omkring 11 miljarder kronor/år
Fritidshemmen ska tillämpa läroplanen Lpo94, samma som för grundskolan och förskoleklassen, så långt det är möjligt.
Jag utbildar mig till pedagog och det är mitt jobb att finnas där för våra unga. Jag vill jobba med barn och ungdomar. Jag vill utveckla mig i det pedagogiska, att lära ut och anpassa pedagogiken i mitt arbete i skolan. Skolan är föränderlig och får aldrig stagnera i sin utveckling.
Frågor som kan ställas.Vad tycker barnen om fritids egentligen?? Vad vill de ha det på fritids?? Vad vill de förändra??
Kommentarer
Skicka en kommentar