Fortsätt till huvudinnehåll

Mjölk....

Jag har som uppgift att skriva om ett livsmedel... och jag har valt att skriva om mjölken.... uppgiften är en skoluppgift som ska vara inne idag... men som det ser ut som att jag kommer att behöva en dag till på mig innan jag kommer att bli klar... jag har lite jobb om dagarna som ska göras och sedan har jag familjen då jag kommer hem.... men när jobb är avklarad för dagen och familjen sover kommer jag ha tiden att hinna skriva.... visst jag kommer att vara trött... men uppgiften kommer förhoppningsvis att vara bra.... nedan lite utdag ur det som jag har skrivit....



..........................................................................................................................
MJÖLK....
Mjölk är det livsmedel som vi kommer i kontakt med först då vi kommer till livet. Mjölken vi då får kommer i de flesta fall från vår egen mor, senare i livet byter vi ut modersmjölken till den mjölk som vi köper i vår närbutik, alltså mjölk som är producerad av korna. Mjölk är det livsmedel som vi intar mest, i dryck, som ingrediens i brödet som tillbehör till någon maträtt eller som pålägg och då pratar vi om ost.

Vi köper vår mjölk men vi glömmer bort på vägen vem som egentligen har producerat den och hur den har kommit till butiken. Många barn idag har ingen aning om hur det egentligen går till. Som lärare och pedagog kan detta vara något att prata om och föra vidare till de elever som vi har att undervisa i skolan. Men hur det ska gå till kan variera beroende på barnets ålder och vilken årstid som det är just då.

Mjölken produceras som sagt av kon som går och betar i någon hage förhoppningsvis i vår närhet, kon mjölkas underdagen av stora maskiner. Förr så mjölkades kona för hand men idag har vi tekniska hjälpmedel som gör jobbet åt oss. Från kon som blir mjölkad transporteras mjölken tills stora kärl som finns i anslutning till gården. I kärlen förvaras mjölken som sedermera blir hämtad av någon mjölkbil som transporterar den vidare till mejeriet.

Samtidigt som mjölken produceras så tillverkas det mjölkförpackningar på pappersbruket. Pappersbruket transporterar sedan förpackningarna vidare till mejeriet. På mejeriet förpackas mjölken i sina förpackningar för att sedan transporteras vidare till butikerna. I butiken är det personal som ställer ut mjölken på hyllorna för att vi kunder ska kunna handla hem mjölken. Men hur blir förpackningen till kan undra. För att kunna göra förpackningar så måste pappersindustrin ha tillgång till pappersmassa. Pappersmassan tillverkas av träd som har blivit avverkade i någon skog av stora maskiner som sågar förflyttar dem till lastbilar. Från skogen transporteras de vidare till pappersindustrin. På industrin så hanteras trädet på olika sätt som att sågas flisas tillföras andra material som krävs för att kunna göra förpackningar som tetrapack som förvarar mjölken till konsumenten.

Vad som sedan händer med mjölken efter konsumering är en gåta i sig men vi tar tillvara de näringsämnen som kroppen vill ha och behöver. Restprodukterna i vår kropp stöts ut och far vidare genom ett avloppssystem och ett reningsverk. När mjölken är upp drucken så slänger vi även förpackningen, den sköljs ur och förhoppningsvis så källsorteras den.
...........................................................................................................................

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin