Fortsätt till huvudinnehåll

Nolltolerans....

Att bedöma om ett barn är utfryst är en svår uppgift….ett samhälle får inte acceptera detta… får inte blunda för de allvarliga kränkningar som barn kan utsättas för dagligen i skolan, fysiskt och psykiskt…. Nolltolerans mot alla former av kränkningar är ett måste… .


Lyhördhet för det som sker i och utanför skolan… ett intensivt och strukturerat förebyggande arbete är ett måste… Utöver att jobba med normer och värderingar i skolan krävs också en förändring…. i klassindelningen och kanske även ändra på scheman i skolan… att våga bryta upp gamla mönster och skapa förutsättningar för att nya relationer skapas mellan elever…. Personal finnas med på rasterna… och är med eleverna i deras lek och de aktiviteter som skapas på rasterna…. föräldrasamarbete är även viktigt….

Mobbning är vanligare än man tror… ca en tredjedel av alla skolbarn har blivit utsatta för någon form av mobbning under sin skoltid…. Mobbning kan vara allt ifrån att bli kallad nedsättande saker till att bli utsatt för våld. Det är även vanligare att mobbning sker via mail eller via sms... tyst mobbing som inte syns utan på men ger verkan i själen… oavsett vad det är förslags mobbing så är det sår som kanske aldrig läker… sår som med åren kanske blir bättre men läker gör de kanske aldrig… att bli utsatt för mobbing kan ge djupa sår…. Barn och ungdomar som blir mobbade gör sitt bästa… sitt yttersta för att dölja det… Att bli mobbad ses kanske som att vara en förlorare av den som blir utsatt för mobbing… ngt som ingen vill vara... man kanske skäms och vill inte att någon ska veta vad som hänt eller händer…

Enligt skollagen är alla på skolan skyldiga att agera om en elev anser sig vara utsatt för kränkande behandling….

Hur ska skolan jobba med mobbing kan man fråga sig… Vi har skolplikt i Sverige…. Med det menas att alla måste gå i skolan…. oavsett om man trivs i skolan eller inte trivs i skolan…. Skolan har ansvar att se till att alla mår bra och att ingen utsätts för mobbning… skolor har olika program att tillgå om hur man kan arbeta mot mobbing… men det gäller att hitta just det system som passar just vid tillfället…. Men som gäller för alla skolor är att skolorna ofta pratar om etik och moral och att man har det som en punkt i den dagliga kontakten med eleverna i skolan…. EQ övningar är ett bra arbetsredskap som borde användas oftare… (Emotionell intelligenskvot, ett mått på en individs förmåga att förhålla sig till egna och andras känslor)…. Dessa övningar kan vara allt från till frågeformulär till aktivt samarbetsuppgifter som eleverna får göra enskilt eller i grupp…

Som vuxen är det vår skyldighet att finnas där … Vi vuxna, oavsett i vilket sammanhang vi möter barn och ungdomar har en väldigt viktig uppgift, att finnas till hands för samtal om viktiga saker i barns och ungdomars liv….vara ett stöd…

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin