Fortsätt till huvudinnehåll

Mobbing är inte okej....

Förra veckan var jag i en 4:a och vikarierade. Vi hade många ämnen som skulle avklaras under dagen och ett av dem var att se nyheterna och sedan prata om dem.... jag satte på programmet för Lillalöpsedeln... programmet tar upp om pälsmössor som unga använder, oroligheterna i Egypten, Foppas avhopp från ishockeyn och sedan var det som berörde mig mycket..... Mobbning... Efter programmet samtalade vad vi hade sett… mobbning var det som vi fastnade för att prata om…. Eleverna tog upp egna händelser som det varit med om… hur de kände då de upplevt sig mobbade… vi pratade även mycket om mobbaren… varför de trodde att de mobbade…. Och här var svaren många… mycket handlade om grupptryck och att inte vilja inkudera den andra eller att man hade en annan åsikt än den som blev mobbad… det som förvånade mig vara att det var några som erkände att de varit med att mobba och att de i efterhand hade ångrat sig mycket…. Tror att eleverna som jag hade den dagen tog med sig mycket tankar om programmet med Jonna och vad vi pratade om efteråt.

Mobbning är inte okej....
Programmet Lillalöpsedeln tog upp om Jonna Pipping som blivit mobbad i 4 år.... ett brutalt övergrepp mot barn av andra barn.... och jag kan säga att jag kan tycka att även de vuxna utförde en viss form av mobbning som inte tog det på allvar och tog tag i det som skedde....
Idag är Jonna 14 år och hon har kommit lång men det har inte varit lätt för henne... jag känner inte henne men av att läsa det som läst på olika sajter så känner jag den Jonna som beskrivs. Hon var mobbad från åk 4 till och med åk 7, alltså 4 år.... 4 år av helvete.... en tid då skolarbetet inte alltid kunde prioriteras på grund av att man mår dålig för vad man blir utsatt för i skolan. Ingen förstod henne tyckte hon och hon kände sig ensam… hon försökt få hjälp i skolan men ingen lyssnade… som tur var hade Jonna sin mamma som ett stort stöd.
Detta skulle aldrig fått hända men ändå hände… vad har det vuxna för roll i skolan kan man fråga sig… vad har det för kunskaper och varför gjordes inget… Likabehandlingsplan är det något som existerade?
Till slut tog trakaserier och kränkningar slut och rektorn på skolan erkände i en interju at de hade gjort fel på skolan med att inte hjälpa Jonna.

Idag mår Jonna bra och hon har många vänner i skolan och hon har blivit lite av en kändis med att våga gå ut med att hon varit mobbad, Jonna är en modig/tuff tjej och är en bra förebild för andra som har det som Jonna haft det… vidare kan det som Jonna gått igenom ge effekt på de som mobbar och att med att se och lyssna på Jonna förstå vad det själva har utsatt andra för och vidare slutar med dessa elakheter.

Det är aldrig den utsattas fel - Det är barnen som mobbar som gör fel!![…] Jag duger som jag är! […]och är lika värdefull som någon annan! […] Ge ALDRIG upp!! […] lärare och vuxna - Lyssna och säg ifrån, ingen har rätt att mobba någon annan... Alla har rätt till sina känslor och sin egen person!

Jag duger som jag är….

9 av 10 skolor som Skolinspektionen granskat har brister i sina planer mot kränkande behandling. 




Kommentarer

  1. Även om man efter en tid mår bra så sätter mobbingen ändå sina spår i själen. Man kan aldrig säga att det som varit är glömt och förlåtet men man försöker leva med det och det blir svagare. Men det finns ändå där i bakgrunden och gnager trots att det var länge sedan.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Ella.....
    "tiden läker alla sår"
    Neee så är det många gånger inte.... såren finns där som ärr som påminner en om vad man varit med om...
    En dag möter man de där plågoandarna på gatan där man går och då kommer allt över en igen... minnen och känslan av hur det var då.... visst kan man föråta dem någorlunda.... för de var bara barn då.... barn utan vetskapen om hur det kan bli sedan..... hoppas att de plågoandar som förpestat livet för någon känner ånger.... och att de förstår vad de har utsatt andra för och idag kanske gör en skillnad för sina egna barn.... berättar och talar om att det är fel.... en dag kanske vi når dit med att inte mobba varandra...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin