Fortsätt till huvudinnehåll

Klass 9A


Tittat  på några utav programmen av klass 9A....där var fjärde elev saknar betyg i kärnämnena för "Godkänt"....

Tidigare har jag skrivit om lärarna och makt.... 
I klass 9A visar flera lärare prov på att inte ha kontroll över lektionerna... hur kommer det sig att man låtit det gå åt det hållet som lärare att inte ha kontroll över lektionen.... en lärare får absolut inte missbruka sin lärarroll i ett maktmissbruk.... Lärarna har ett stort ansvar och måste ha kunskap i det ämne som man undervisa i. Rektorn har yttersta ansvaret har för att lärarna kan sköta sitt arbete men det är i sin tur lärarnas ansvar att se till att eleverna lär sig på lektionerna.... lärarna måste fånga eleverna tidigt och direkt då eleverna kommer in för lektion... Tre pedagoger är på skolan för klass 9A för att hjälpa elever och lärare för att kunna nå målen för "Godkänt"..... 

Det som man kan se i reportagen är att flera elever sitter med sina mobiler och sms:ar med mera.... detta är inte okej om en lektion ska kunna infinnas för eleven...elever sitter och pratar med varandra och sitter med ryggen mot läraren.... 

Socialkompetens - Att skapa kontakt....är nödvändigt för att kunna undervisa. Bygga broar mellan elev och lärare och skapa relationer. 

Att få stöd i en arbetsgrupp kan vara nödvändigt för att skapa reda i en grupp som inte fungerar på ett tillfredsställande....

9A har stora brister i matematik och svenska (då i läsning och läsförståelse).... många elever säger sig själva att det inte har skött sig så bra och att lärarna inte har lärt ut tillräckligt... elever ångrar sig för att de inte pluggat mera och de känner att de inte orkar för att de inte hänger med det som ska läras in.... det som är skrämmande är att lärarna inte har sett att det är stora brister i klassen... tester har inte gjorts på många år.... och de tre pedagogerna som har kommit till klassen utsätter eleverna för tester som inte är betygsgrundande för att se hur de ligger i kunskap för att kunna sätta in insatser.... 

Insatserna som sätts in är grunder för att kunna ta in kunskap... de ordinarie lärarna i klasserna får vägledning för hur de ska undervisa och hur de ska agera i klassrummet för att inte tappa eleverna i undervisningen.... många lärare får på backning om hur de arbetar vissa tar åt sig kritiken och vissa inte.... en av lärarna använder sig av en visselpipa för att få kontakt med eleverna... detta kan man fråga sig om det är okej eller inte...varför inte kommunicera med eleverna med att prata... 

Belöning i form av choklad ges av en av pedagogerna... belöning är något som eleverna måste ges för att de ska känna sig motiverade.... sedan kan man fråga sig hur man ska ge belöningen.... 

En av eleverna i klassen har haft stora problem men matematik.... och han har enligt programmet haft stora problem i flera år...man har påbörjat en utredning men inget har skett... skolan lovar olika åtgärder men inget sker..... föräldrarna tror att det är okej i skolan då ingen från skolan hör av sig till föräldrarna om att han har problem.... nu går han i 9:an och betyg i matematik är ett frågetecken...... Att sätta in specialpedagogik är sent men bättre sent än inte alls... men dock skulle insatsen satts in mycket tidigare... hur kommer det sig att ingen har reagerat tidigare.... lärare måste ta sitt ansvar... eller är man rädd för att visa att man kanske inte har lyckats men någon elev.... eller är det så att man tror sig vara övermäktig och klara allt... ibland måste man inse sina begränsningar och ta hjälp av de specialpedagoger/speciallärare som finns.... Rektorn vet med sig att pojken har problem i matematik men tror med sig att lärarna tagit ansvar för det som händer med honom... hon har inte tagit tag i det trots att rektorn vetat om det.... hon får på backning om att hon inte varit med på lektionerna och inte haft kontrollen över situationen... hon lovade att ta sitt ansvar för hur det ska lösas.... hon sa sig att nu brinner det  och nu måste det lösas.... 

Eleverna i klass 9A har en mentor som han eller hon samtalar med angående alla ämnena en gång var tredje vecka.... detta tycker jag är konstigt att se.... jag har min son i skolan i en åk 9 och jag vet att han har mentor tid med sin lärare en gång i veckan.... eleverna i klass 9A borde kunna ha oftare än var tredje vecka.... 

Eleverna i klass 9A har stora mål... mål som egentligen inte skulle vara omöjliga bara de klarade grundläggande krav i skolan.... 

En av lärarna fick frågan om varför hon blev just lärare.... hennes svar var att det inte var någon självklarhet.... men att hon tycker att det känns bra då hon ser att eleverna tar till sig det som man lär ut.... det som är svårt är då det är stressigt, då elever inte lyssnar och då hon känner att lektionen inte har varit intressant nog för eleverna,..... hon trivs som lärare och trivs i arbetslaget och hon gillar eleverna som hon har. 

Föräldrarna frågar sig vad var det som gick fel de första åtta åren i skolan för eleverna.. hur kommer det sig att de inte har kunskapen mer än upp till åk 7 som mest och nu ska de snart gå ut åk 9........ 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mammografi....

Haft en obehaglig känsla inom mig en läääängre tid.... Har tänkt tanken många ggr att jag skulle ta mig till Bangkok hospital i Rayong.... Men nu när jag är tillbaka i Sverige så kunde jag inte vänta längre.  I veckan tog jag modet till att ringa Bröstenheten på sjukhuset, pratade med dem om vad jag känt och känner och det bokades in en akuttid på Mälarsjukhuset i Eskilstuna omgående. Tiden var idag. Så efter en orolig natt med lite sömn tog jag mig upp. Frukost för mig och Alicia och sedan kom Linnea  för att hämta mig. Älskade Linnea ställde upp för att köra mig till Eskilstuna. Så strax efter kl nio stod hon utanför porten. En dryg timmes resa blev det.  Väl framme yrade vi runt till avdelningen för mammografin.  Checkade in.... Väntade och väntade.... Visade sig att jag visst var lite tidig... Med det löste sig med att vi fick komma in tidigare i alla fall.  Sjuksköterskan talade om för mig att de skulle ta fyra bilder..... Men det blev inte fyra bilder.... ...

Marknaden...

Idag/igår  hade vi barnen hemma.... det vill säga de små.... Lilla A kom redan i måndags och i dag kom alltså M och F oxå.... vi hade en lugn fm för att sedan dra till Malmköping... Det är så att varje år och sista helgen i Juli så är det marknad i Malmköping... MALMA-MARKNAD.... Vi satte oss i bilen och drog dit... Stånd efter stånd stod efter varandra och över allt inne på området.... det kostade 60 kr för att parkera bilen.... Vi hade det inte allt för trångt som det annars brukar vara på marknader... att det inte var så mycket folk tror jag beror på att till en början så hängde regnet i luften... vilket gagnade oss.... ;) Vi handlade lite tingeltangel och sedan så tog i "oss" en tur bland karusellerna.... barnen tyckte att det var hur kul som helst.... Har i dag känt mig mindre stressad... vilket känns bra... För dig som vill gå på marknad så är det MALMA-MARKNAD hela helgen denna helg.

Bröderna Almkvist...

Hittade lite på nätet om Bröderna Almkvist.... bandet som min svärfar Klas-Göran var med och bildade.... Som sagt.... Under -70--80 talet fans det ett band som hette Bröderna Almkvist .... De spelade dansmusik och gameldansmusik.... de turnerade runt på olika folkparker i Sverige.... De kom från Sörmland .... och bestod av 4-5 medlemmar... medlemmarna som var med i gruppen bytes ut och totalt var det dessa som var med.... Bröderna Almkvist Trio under slutet av 60 talat (det var då det bara var tre medlemmar med i bandet och de tre bröderna) ...som senare blev till Bröderna Almkvist. Klas-Göran Almkvist (sång, bas) Sven-Erik Almkvist (trummor, sång) Lars-Gunnar Almkvist (drag-spel, sång och klaviatur) Per-Arne Lans (gitarr, sång) K enth Börjesson (drag-spel, el-piano, stråkmaskin, sång) Svante   Waljestål  (gitarr, bas, saxofon, klarinett, sång) Rainer Sarri (bas, gitarr, sång) Torbjörn Rask (gitarr, sång) Tage Öst (drag-spel, klavi...