Fortsätt till huvudinnehåll

Klass 9A


Tittat  på några utav programmen av klass 9A....där var fjärde elev saknar betyg i kärnämnena för "Godkänt"....

Tidigare har jag skrivit om lärarna och makt.... 
I klass 9A visar flera lärare prov på att inte ha kontroll över lektionerna... hur kommer det sig att man låtit det gå åt det hållet som lärare att inte ha kontroll över lektionen.... en lärare får absolut inte missbruka sin lärarroll i ett maktmissbruk.... Lärarna har ett stort ansvar och måste ha kunskap i det ämne som man undervisa i. Rektorn har yttersta ansvaret har för att lärarna kan sköta sitt arbete men det är i sin tur lärarnas ansvar att se till att eleverna lär sig på lektionerna.... lärarna måste fånga eleverna tidigt och direkt då eleverna kommer in för lektion... Tre pedagoger är på skolan för klass 9A för att hjälpa elever och lärare för att kunna nå målen för "Godkänt"..... 

Det som man kan se i reportagen är att flera elever sitter med sina mobiler och sms:ar med mera.... detta är inte okej om en lektion ska kunna infinnas för eleven...elever sitter och pratar med varandra och sitter med ryggen mot läraren.... 

Socialkompetens - Att skapa kontakt....är nödvändigt för att kunna undervisa. Bygga broar mellan elev och lärare och skapa relationer. 

Att få stöd i en arbetsgrupp kan vara nödvändigt för att skapa reda i en grupp som inte fungerar på ett tillfredsställande....

9A har stora brister i matematik och svenska (då i läsning och läsförståelse).... många elever säger sig själva att det inte har skött sig så bra och att lärarna inte har lärt ut tillräckligt... elever ångrar sig för att de inte pluggat mera och de känner att de inte orkar för att de inte hänger med det som ska läras in.... det som är skrämmande är att lärarna inte har sett att det är stora brister i klassen... tester har inte gjorts på många år.... och de tre pedagogerna som har kommit till klassen utsätter eleverna för tester som inte är betygsgrundande för att se hur de ligger i kunskap för att kunna sätta in insatser.... 

Insatserna som sätts in är grunder för att kunna ta in kunskap... de ordinarie lärarna i klasserna får vägledning för hur de ska undervisa och hur de ska agera i klassrummet för att inte tappa eleverna i undervisningen.... många lärare får på backning om hur de arbetar vissa tar åt sig kritiken och vissa inte.... en av lärarna använder sig av en visselpipa för att få kontakt med eleverna... detta kan man fråga sig om det är okej eller inte...varför inte kommunicera med eleverna med att prata... 

Belöning i form av choklad ges av en av pedagogerna... belöning är något som eleverna måste ges för att de ska känna sig motiverade.... sedan kan man fråga sig hur man ska ge belöningen.... 

En av eleverna i klassen har haft stora problem men matematik.... och han har enligt programmet haft stora problem i flera år...man har påbörjat en utredning men inget har skett... skolan lovar olika åtgärder men inget sker..... föräldrarna tror att det är okej i skolan då ingen från skolan hör av sig till föräldrarna om att han har problem.... nu går han i 9:an och betyg i matematik är ett frågetecken...... Att sätta in specialpedagogik är sent men bättre sent än inte alls... men dock skulle insatsen satts in mycket tidigare... hur kommer det sig att ingen har reagerat tidigare.... lärare måste ta sitt ansvar... eller är man rädd för att visa att man kanske inte har lyckats men någon elev.... eller är det så att man tror sig vara övermäktig och klara allt... ibland måste man inse sina begränsningar och ta hjälp av de specialpedagoger/speciallärare som finns.... Rektorn vet med sig att pojken har problem i matematik men tror med sig att lärarna tagit ansvar för det som händer med honom... hon har inte tagit tag i det trots att rektorn vetat om det.... hon får på backning om att hon inte varit med på lektionerna och inte haft kontrollen över situationen... hon lovade att ta sitt ansvar för hur det ska lösas.... hon sa sig att nu brinner det  och nu måste det lösas.... 

Eleverna i klass 9A har en mentor som han eller hon samtalar med angående alla ämnena en gång var tredje vecka.... detta tycker jag är konstigt att se.... jag har min son i skolan i en åk 9 och jag vet att han har mentor tid med sin lärare en gång i veckan.... eleverna i klass 9A borde kunna ha oftare än var tredje vecka.... 

Eleverna i klass 9A har stora mål... mål som egentligen inte skulle vara omöjliga bara de klarade grundläggande krav i skolan.... 

En av lärarna fick frågan om varför hon blev just lärare.... hennes svar var att det inte var någon självklarhet.... men att hon tycker att det känns bra då hon ser att eleverna tar till sig det som man lär ut.... det som är svårt är då det är stressigt, då elever inte lyssnar och då hon känner att lektionen inte har varit intressant nog för eleverna,..... hon trivs som lärare och trivs i arbetslaget och hon gillar eleverna som hon har. 

Föräldrarna frågar sig vad var det som gick fel de första åtta åren i skolan för eleverna.. hur kommer det sig att de inte har kunskapen mer än upp till åk 7 som mest och nu ska de snart gå ut åk 9........ 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin