Fortsätt till huvudinnehåll

Lärarens makt.... etik och moral....yrkesetik....

Alla som tilldelas makt och myndighet frestas att missbruka den....det ställer stora och absoluta krav på läraren som professionell yrkesutövare.... maktmissbruk från lärarens sida kan aldrig försvaras utifrån etiska skäl.....beröm och feedback är det som läraren ska ha som samspel i läranderummet för eleven.... vi är förebilder för eleven i skolan och projicerar det vi gör och det vi säger och det vi själva har som värderingar..... Läraren ska använda sin makt till att hjälpa elever i att utvecklas till en tro på sina egna förmågor och möjligheter så att eleven vågar hävda sin självständighet och frihet.

"Skolana uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet" Lpo 94,  s:5

"Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete" Lpo 94, s:8

"Skolan skall stärka elevernas tro på sig själva" Lpo 94, s:26

"Skolan skall sträva mot att varje[...]inte accepterar att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att bistå människor" Lpo 94, s: 32



Dessa mål kan inte uppnås om läraren missbrukar sin makt och om eleven inte får möjlighet..... skolan ska hjälpa eleverna med att utvecklas till självständiga och ansvarskännande elever.... skolan ska förmedla grundläggande värderingar...
Lärarna är styrda av styrdokument och det är lärarens ansvar och skolledningen att den efterföljs.... Hur många i skolan utgår från läroplanen och ser till att den efterföljs.... hur många är det som bara jobbar på utan större inblick i vad som faktiskt står i läroplanen....

Ett bra lärarsamarbete kan underlätta den enskilde lärarens arbete, samtidigt som det bidrar till att utveckla och kvalitetssäkra skolmiljön....bygger på uppfattningen att lärare med olika kompetens kan stärka och komplettera varandra ämnesmässigt och socialt. En sammansatt lärarstab är en tillgång för skolan.... samspelet med andra har avgörande betydelse för barnets utveckling.....

Viljan och förmågan att lyssna till elevernas behov och att möta dessa behov utifrån en bedömning av vad som bäst kan tjäna den enskilde, är absolut en förutsättning för att läraren ska kunna handla rätt i mötet med alla de elever de har i sin hand.... lärarna är de personer som barn  vanligtvis tillbringar mest tid tillsammans med... närheten till lärarna får en avgörande betydelse för elevernas mognad och utveckling.....

  • Tar lärarna eleverna på allvar?
  • Blir de respekterade och inkluderade i gemenskapen oavsett sina förmågor och förutsättningar?
  • Är läraren saklig och hederlig i sin kunskapsförmedling eller rör han sig i den gråzon som kan betecknas som propaganda och indoktrinering?

En Gyllene regel....
Gör mot andra det som du vill att de ska föra mot dig.

Vi kan inte växa och utvecklas om vi inte kan lita på och känna tillit till dem vi är satta att leva tillsammans med.... att vi genom samtal och på andra sätt utelämnar och innebär att det råder ett maktförhållande mellan oss.... och detta måste mötas med respekt....... misstro i förhållande mellan lärare och eleven kommer läraren som person inte så ära eleven att den öppnar sig och det uppstår inga förutsättningar för de förtroliga samtal som krävs för att läraren ska kunna hjälpa eleven att växa och utvecklas som människa...

På vissa skolor behövs en handledning för att bli medvetna om sina "ovanor", därefter hjälpa utveckla sina färdigheter i samspel med eleverna och med kolegor......

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin