Alla som tilldelas makt och myndighet frestas att missbruka den....det ställer stora och absoluta krav på läraren som professionell yrkesutövare.... maktmissbruk från lärarens sida kan aldrig försvaras utifrån etiska skäl.....beröm och feedback är det som läraren ska ha som samspel i läranderummet för eleven.... vi är förebilder för eleven i skolan och projicerar det vi gör och det vi säger och det vi själva har som värderingar..... Läraren ska använda sin makt till att hjälpa elever i att utvecklas till en tro på sina egna förmågor och möjligheter så att eleven vågar hävda sin självständighet och frihet.
"Skolana uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet" Lpo 94, s:5
"Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete" Lpo 94, s:8
"Skolan skall stärka elevernas tro på sig själva" Lpo 94, s:26
"Skolan skall sträva mot att varje[...]inte accepterar att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att bistå människor" Lpo 94, s: 32
Dessa mål kan inte uppnås om läraren missbrukar sin makt och om eleven inte får möjlighet..... skolan ska hjälpa eleverna med att utvecklas till självständiga och ansvarskännande elever.... skolan ska förmedla grundläggande värderingar...
Ett bra lärarsamarbete kan underlätta den enskilde lärarens arbete, samtidigt som det bidrar till att utveckla och kvalitetssäkra skolmiljön....bygger på uppfattningen att lärare med olika kompetens kan stärka och komplettera varandra ämnesmässigt och socialt. En sammansatt lärarstab är en tillgång för skolan.... samspelet med andra har avgörande betydelse för barnets utveckling.....
Viljan och förmågan att lyssna till elevernas behov och att möta dessa behov utifrån en bedömning av vad som bäst kan tjäna den enskilde, är absolut en förutsättning för att läraren ska kunna handla rätt i mötet med alla de elever de har i sin hand.... lärarna är de personer som barn vanligtvis tillbringar mest tid tillsammans med... närheten till lärarna får en avgörande betydelse för elevernas mognad och utveckling.....
- Tar lärarna eleverna på allvar?
- Blir de respekterade och inkluderade i gemenskapen oavsett sina förmågor och förutsättningar?
- Är läraren saklig och hederlig i sin kunskapsförmedling eller rör han sig i den gråzon som kan betecknas som propaganda och indoktrinering?
En Gyllene regel....
Gör mot andra det som du vill att de ska föra mot dig.
Vi kan inte växa och utvecklas om vi inte kan lita på och känna tillit till dem vi är satta att leva tillsammans med.... att vi genom samtal och på andra sätt utelämnar och innebär att det råder ett maktförhållande mellan oss.... och detta måste mötas med respekt....... misstro i förhållande mellan lärare och eleven kommer läraren som person inte så ära eleven att den öppnar sig och det uppstår inga förutsättningar för de förtroliga samtal som krävs för att läraren ska kunna hjälpa eleven att växa och utvecklas som människa...
På vissa skolor behövs en handledning för att bli medvetna om sina "ovanor", därefter hjälpa utveckla sina färdigheter i samspel med eleverna och med kolegor......
Kommentarer
Skicka en kommentar