Fortsätt till huvudinnehåll

Lärarens makt.... etik och moral....yrkesetik....

Alla som tilldelas makt och myndighet frestas att missbruka den....det ställer stora och absoluta krav på läraren som professionell yrkesutövare.... maktmissbruk från lärarens sida kan aldrig försvaras utifrån etiska skäl.....beröm och feedback är det som läraren ska ha som samspel i läranderummet för eleven.... vi är förebilder för eleven i skolan och projicerar det vi gör och det vi säger och det vi själva har som värderingar..... Läraren ska använda sin makt till att hjälpa elever i att utvecklas till en tro på sina egna förmågor och möjligheter så att eleven vågar hävda sin självständighet och frihet.

"Skolana uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet" Lpo 94,  s:5

"Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete" Lpo 94, s:8

"Skolan skall stärka elevernas tro på sig själva" Lpo 94, s:26

"Skolan skall sträva mot att varje[...]inte accepterar att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att bistå människor" Lpo 94, s: 32



Dessa mål kan inte uppnås om läraren missbrukar sin makt och om eleven inte får möjlighet..... skolan ska hjälpa eleverna med att utvecklas till självständiga och ansvarskännande elever.... skolan ska förmedla grundläggande värderingar...
Lärarna är styrda av styrdokument och det är lärarens ansvar och skolledningen att den efterföljs.... Hur många i skolan utgår från läroplanen och ser till att den efterföljs.... hur många är det som bara jobbar på utan större inblick i vad som faktiskt står i läroplanen....

Ett bra lärarsamarbete kan underlätta den enskilde lärarens arbete, samtidigt som det bidrar till att utveckla och kvalitetssäkra skolmiljön....bygger på uppfattningen att lärare med olika kompetens kan stärka och komplettera varandra ämnesmässigt och socialt. En sammansatt lärarstab är en tillgång för skolan.... samspelet med andra har avgörande betydelse för barnets utveckling.....

Viljan och förmågan att lyssna till elevernas behov och att möta dessa behov utifrån en bedömning av vad som bäst kan tjäna den enskilde, är absolut en förutsättning för att läraren ska kunna handla rätt i mötet med alla de elever de har i sin hand.... lärarna är de personer som barn  vanligtvis tillbringar mest tid tillsammans med... närheten till lärarna får en avgörande betydelse för elevernas mognad och utveckling.....

  • Tar lärarna eleverna på allvar?
  • Blir de respekterade och inkluderade i gemenskapen oavsett sina förmågor och förutsättningar?
  • Är läraren saklig och hederlig i sin kunskapsförmedling eller rör han sig i den gråzon som kan betecknas som propaganda och indoktrinering?

En Gyllene regel....
Gör mot andra det som du vill att de ska föra mot dig.

Vi kan inte växa och utvecklas om vi inte kan lita på och känna tillit till dem vi är satta att leva tillsammans med.... att vi genom samtal och på andra sätt utelämnar och innebär att det råder ett maktförhållande mellan oss.... och detta måste mötas med respekt....... misstro i förhållande mellan lärare och eleven kommer läraren som person inte så ära eleven att den öppnar sig och det uppstår inga förutsättningar för de förtroliga samtal som krävs för att läraren ska kunna hjälpa eleven att växa och utvecklas som människa...

På vissa skolor behövs en handledning för att bli medvetna om sina "ovanor", därefter hjälpa utveckla sina färdigheter i samspel med eleverna och med kolegor......

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mammografi....

Haft en obehaglig känsla inom mig en läääängre tid.... Har tänkt tanken många ggr att jag skulle ta mig till Bangkok hospital i Rayong.... Men nu när jag är tillbaka i Sverige så kunde jag inte vänta längre.  I veckan tog jag modet till att ringa Bröstenheten på sjukhuset, pratade med dem om vad jag känt och känner och det bokades in en akuttid på Mälarsjukhuset i Eskilstuna omgående. Tiden var idag. Så efter en orolig natt med lite sömn tog jag mig upp. Frukost för mig och Alicia och sedan kom Linnea  för att hämta mig. Älskade Linnea ställde upp för att köra mig till Eskilstuna. Så strax efter kl nio stod hon utanför porten. En dryg timmes resa blev det.  Väl framme yrade vi runt till avdelningen för mammografin.  Checkade in.... Väntade och väntade.... Visade sig att jag visst var lite tidig... Med det löste sig med att vi fick komma in tidigare i alla fall.  Sjuksköterskan talade om för mig att de skulle ta fyra bilder..... Men det blev inte fyra bilder.... ...

Marknaden...

Idag/igår  hade vi barnen hemma.... det vill säga de små.... Lilla A kom redan i måndags och i dag kom alltså M och F oxå.... vi hade en lugn fm för att sedan dra till Malmköping... Det är så att varje år och sista helgen i Juli så är det marknad i Malmköping... MALMA-MARKNAD.... Vi satte oss i bilen och drog dit... Stånd efter stånd stod efter varandra och över allt inne på området.... det kostade 60 kr för att parkera bilen.... Vi hade det inte allt för trångt som det annars brukar vara på marknader... att det inte var så mycket folk tror jag beror på att till en början så hängde regnet i luften... vilket gagnade oss.... ;) Vi handlade lite tingeltangel och sedan så tog i "oss" en tur bland karusellerna.... barnen tyckte att det var hur kul som helst.... Har i dag känt mig mindre stressad... vilket känns bra... För dig som vill gå på marknad så är det MALMA-MARKNAD hela helgen denna helg.

Bröderna Almkvist...

Hittade lite på nätet om Bröderna Almkvist.... bandet som min svärfar Klas-Göran var med och bildade.... Som sagt.... Under -70--80 talet fans det ett band som hette Bröderna Almkvist .... De spelade dansmusik och gameldansmusik.... de turnerade runt på olika folkparker i Sverige.... De kom från Sörmland .... och bestod av 4-5 medlemmar... medlemmarna som var med i gruppen bytes ut och totalt var det dessa som var med.... Bröderna Almkvist Trio under slutet av 60 talat (det var då det bara var tre medlemmar med i bandet och de tre bröderna) ...som senare blev till Bröderna Almkvist. Klas-Göran Almkvist (sång, bas) Sven-Erik Almkvist (trummor, sång) Lars-Gunnar Almkvist (drag-spel, sång och klaviatur) Per-Arne Lans (gitarr, sång) K enth Börjesson (drag-spel, el-piano, stråkmaskin, sång) Svante   Waljestål  (gitarr, bas, saxofon, klarinett, sång) Rainer Sarri (bas, gitarr, sång) Torbjörn Rask (gitarr, sång) Tage Öst (drag-spel, klavi...