Igår hade jag tentaskrivning även kallad Dugga om Specialpedagogik, ett spännande ämne som berör och som det finns mycket att göra åt och i..
Idag har vi många elever som är i behov av stöd av olika slag... tyvärr saknas ibland pengarna, lokalerna, och så utbildad personal..... hur ska man då komma åt problemen kan man fråga. I lärarutbildningarna ingår en del av specialpedagogsutbildning men inte alls i den utsträckning som det skulle behövas för att kunna arbeta med det i skolans forum på ett tillfredsställande vis...
Jag studerar nu specialpedagogik på 30 hp och det är okej med tanke på att de flesta lärare läst bara 7.5 hp eller 15 hp i sina utbildningar tidigare. För att få arbeta som speciallärare krävs det att man läst 60-90 hp. Specialpedagogik/Stödpedagogik bygger på ett förhållningssätt där man bygger på elevens starka sidor och samtidigt hittar andra vägar till inlärning inom de ämnen/områden som eleven upplever som svårigheter.
Jag studerar nu specialpedagogik på 30 hp och det är okej med tanke på att de flesta lärare läst bara 7.5 hp eller 15 hp i sina utbildningar tidigare. För att få arbeta som speciallärare krävs det att man läst 60-90 hp. Specialpedagogik/Stödpedagogik bygger på ett förhållningssätt där man bygger på elevens starka sidor och samtidigt hittar andra vägar till inlärning inom de ämnen/områden som eleven upplever som svårigheter.
Angående Tentan/Duggan så var den på tid och skulle skrivas på 150 minuter och frågorna som skulle besvaras var 8 st... det kan tyckas att det inte skulle vara så svårt i sig... men det var ytterliggare 2-4 frågor i varje fråga.... stressade och skrev så mycket jag bara kunde... Hoppas att jag kommer att få bra resultat i alla fall... jag vet att många fler som igår gjorde samma uppgift kände som jag gjorde... att det var för många frågor på alldeles för kort tid...det var stressigt
Inkludering i all ära, men det är inte så kul för eleven att alltid vara sämst. Visst är det så att inkludering är det som allra mjöligast mån ska eftersträva men inte till vilket pris som helst...
Inkludering i all ära, men det är inte så kul för eleven att alltid vara sämst. Visst är det så att inkludering är det som allra mjöligast mån ska eftersträva men inte till vilket pris som helst...
Det är inte bara de barn som har fått en diagnos som är i behov av särskilt stöd...det kan vara alla. En del är i behov av särskilt stöd ibland, andra är det alltid.
Vilka vi än möter i vårt arbete som pedagog hoppas jag att vi som nyutexaminerade ska ha lite mer kunskap om och förståelse för barns olikheter och möta alla elever på deras individuella nivå.... Och naturligtvis inte delegera uppgifter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd utan att först funderat över den miljö som barnet vistas i.... Utbildningen inom Specialpedagogik är en viktig utbildning om man ska arbeta i skolansforum.
Kommentarer
Skicka en kommentar