Fortsätt till huvudinnehåll

Kritik av skolinspektionen...


Detta gick att läsa på It-upplagan av SN.se idag..... 

Jag tycker att det är bra att man tar tag detta. Ingen ska i skolan behöva känna sig utsatt på grund av kön, ålder, etnisk-ursprung, religion med mera..... 
Skolan är en skola för alla och i skolan ska alla behandlas lika och värdigt. 

______________________________________________

Gnesta får kritik av
skolinspektionen

 
Gnesta kommun får kritik av barn- och elevombudet vid skolinspektionen för att inte ha gjort tillräckligt för att få bukt med kränkningar av en elev på Frejaskolan.
 
Hot och slagsmål med pinnar var anledningen till att Frejaskolan anmäldes till skolinspektionen förra året. Hela ärendet handlar om att en elev har blivit kränkt på olika sätt. Det hela har pågått under en längre tid förra läsåret.
Skolan har uppmärksammat att det varit problem i klassen och har också utrett saken. Förutom att ha pratat med de inblandade eleverna har också föräldrar kallats till skolan för samtal.
Barn- och elevombudet har nu granskat saken och kommunens barn- och utbildningsförvaltning har fått förklara vilka åtgärder som skolan har gjort för att komma till rätta med saken. Barn- och elevombudet tycker dock inte att skolan gjort tillräckligt. Eftersom det hela har pågått under en längre tid och att problemen fortsatt trots skolans ansträngningar menar ombudet att skolan skulle ha tagit tag i saken mer grundligt för att helt stoppa kränkningarna.
Nu ombeds skolan göra just detta och innan den 30 augusti vill barn- och elevombudet veta hur.
SN har sökt både barn- och utbildningsförvaltningens chef samt Frejaskolans rektor utan resultat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela...

Upp och ner.....

Det känns som vid varje motgång bryter jag ihop. Jag vet inte varför…är det för att jag har gått och hållit så mycket inombords? Är det för alla förändringar jag står inför? Alla beslut jag måste fatta? Det nya kapitlet jag står inför? Livet är som en berg-och-dalbana och vissa gånger hamnar man i djupa dalar och då känns det hemskt men snart går det uppför får man väl allt hoppas...... 

Leken...

Vi ser på leken på olika vis.... barn ser på leken på ett sätt och vi vuxna ser på leken på ett annat vis..... Barn leker i hopp, skutt och spring... de ger sig hän... Vi vuxna ser många gånger helst att barnen leker lugna lekar För att förstå barns lek måste man ge sig in i leken... vara delaktig... våga släppa loss... låta sig ryckas med i det som sker och ta roller.... För att kunna göra det måste man iaktta och observera en stund.... inta det som sker i leken och sedan bjuda in sig i barnens lek.... För att kunna göra det så måste man lägga ifrån sig alla måsten och krav.... och låta leken få ta tid och ta plats för stunden. Vad man sedan gör kan vara olika..... rollekar, rita, spela sällskapsspel med mera.... Barnens arena är stor och större än vad vi vuxna kan se.... Möjligheten till lek finns överallt och det gäller bara att se det med barns ögon.... och för att kunna göra det måste man sätta på sig glasögonen för leken för att kunna se det som de ser.