Fortsätt till huvudinnehåll

Liv i förändring....min förändring...



Ja man kan nog säga att de senaste åren så har det hänt en hel del....
Mycket har kantat min väg i postitiv och negativ bemärkelse.... Jag har lärt mig massor med nytt och jag har insett vad som är av betydelse i livet... 

Jag har som sagt passerat gränsen för 40 år sedan några år och jag måste säga att det har tagit mig några år att acceptera det... men jag är idag en stolt Eva som har har fyra helt underbara barn och ett underbart barnbarn.... 


Jag har studerat flera gånger i livet och har hunnit med att byta yrken några gånger och jag har varit gift vid två tillfällen.... Jag vet var jag har mina vänner även om jag inte är den bästa på att alla gånger på att hålla kontakten...men åååå andra sidan så ligger det inte alltid bara på mig att upprätthålla kontakten.... Sedan har vi alla olika livhändelser i livet och det gör att vi inte alltid kan ha den kontakt som vi önskat.... vissa av mina vänner umgås jag mer med än andra men det som de alla har gemensamt är att de är just mina vänner och vi kan alltid ta vid där vi senast slutade. Det som heller inte spelar någon roll är avståndet... Sverigen, Thailand, Arabamiraten eller Norge.... 

Att förändra mitt liv har krävt mod.... och då menar jag Mycket mod. Först och främst så var jag tvungen att få ett helikopter-perspektiv på livet.... Att kunna se mig själv utifrån och bena ut allt i livet som inte kändes bra... detta krävde sin tid och var inget som jag bara satte mig ner och gjorde utan det kom till mig allt efter hand, efter det att jag frontade väggen kan man säga i känslostormar och annat....  det var stora förändringar som skulle ske som var jobbiga att läsa...jag skrev en heldel under en tid och fick ner mycket på papper... det blev mera tydligt på papper, tillexempel att man inser att det liv man haft inte var helt rätt med stress och annat....  
Steg två var att fundera på vad man istället skulle vilja göra.... Hur skulle mitt liv se ut om jag  fick designa om framtiden här och nu???? den biten fick ta sin tid. Och jag fick verkligen lyssna på mig själv och inte låta andra tala om för mig vad som var vettigt eller inte, och inte låta mig påverkas av andra för mycket... låta min magkänsla få bestämma.... inte lätt alla gånger men det har ändå lätt mig till var jag är idag.
Steg tre var att göra en plan för hur jag ska förändra till det jag vill. Vilka åtgärder behöver jag verkligen göra? Jag har börjat gå mina steg... och jag vet att jag kommer att nå mitt mål...
Visst är det så att jag sedan inte vet var det slutar men jag är ändå påväg....

Det finns möjligheter och jag vill ha dem i mitt liv... och jag vill dela med mig... dela med mig bland släkt och vänner...

Just nu ligger mina tankar på om jag verkligen vill bo där jag bor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin