Fortsätt till huvudinnehåll

Yrke...

Nu så här på morgonen så kom jag på att fundera över olika yrken här i livet... anledningen av det var att jag sett byggarna som varje dag bygger på lägenheterna här i stan... det är kallt och det är urrigt ute och jag får samma tanke varje gång... Huuuu så kallt det måste vara att jobba så där hela dagarna och vilket tålamod de måste ha.
Varje dag håller de på med armeringsjärn, cement, verktyg av alla de slag.... och jag blir så förundrad över deras arbete... Wow till alla dem som bygger i detta avlånga land i detta vintermörker...
Det samma känner jag över alla som jobbar ute i trafiken... vilket slit... fixa med asfalt och annat...

Vad är det som får oss att välja de arbeten som vi har eller får... är det slumpen eller är det arvet som driver oss mot de yrken vi förtar oss med...
De flesta jag mött i livet och pratat om deras yrken verkar faktiskt trivas mycket bra med sina jobb... Det är sällan som jag hört att det är någon verkligen ångrar sitt yrkesval...
Nu är det inte att jämföra med yrkesval och arbetsplats... för här är det skillnad...
Många trivs med sitt yrkesval men känner att de skulle kanske behöva byta arbetsplats....

Det var en fd arbetskamrat till mig som sa "fem år på samma arbete är max sedan är det dags att byta eller göra någon form av förändring", det hon menade var inte att byta arbetsplats helt alla gånger utan att kanske ta nya arbetsuppgifter och klättra i karriären. Hon var vis hon och hennes ord finns alltid med mig.

Jag har kommit till inskikt att utejobbet i Sverige och kylan är inget för mig. Jag vet vad jag verkligen inte tycker om att göra och vad jag istället brinner för....

Vilkan yrken har jag då hunnit med i mitt yrkesverksammaliv.....28 år.... oj oj oj vad tiden gått fort... har haft jobb sedan jag var 16 år.....

Arbetat på:
Plantskola för att plantera träd som gran och tall.
Föreneningen FUB i något år.
I Boende och i skolan med funktionsnedsatta barn och ungdomar.
Gruppboende för vuxna.
Läkarsekreterare.
Förskolan.
Skolan.

Hur kom det sig att jag just valt dessa jobb... vad var det som drev mig till just dem???
Visst är det så att utbildningen är stor del av det... men jag hade ju ändå på någotvis ändå valt dem innan jag fick jobben med att jag studerade till/mot dem.

Är det arv i det vi väljer eller är det så att vi blir påverkade redan som små av vår uppväxt vad vi väljer....

Mina föräldrar har inte haft de yrken som jag valt i livet... men inte så långt ifrån heller....
Ser man till vad mina barn valt så är det heller inte så långt från mig och deras pappa heller...
så är det arv eller påverkan..............

En annan aspekt på yrken är vad som är kvinnligt och vad som är manligt....

Nu vet jag att det är många som inte håller med mig med nedan men så här kan det se ut i allafall och så som ändå många anser att det är.... även om det finns många undantag och som är positivt.

exempel:
Polis -                   manligt
Brandman -          manligt
Sjuksköterska -    kvinnligt
Lärare -                manligt/kvinnligt
Kontorist -            kvinnligt
Bagare -                manligt
Badvakt -              manligt
Vaktmästare -       manligt
Förskollärare -      kvinnligt
Chef -                   manligt
Advokat -             manligt
Barnmorska -       kvinnligt
Tolk -                   manligt/kvinnligt
Rektor -                manligt
Kassör -                kvinnligt
Servitris -             manligt/kvinnligt

Men i mångt och mycket har det varit mycket kvinnligt och manligt över yrkensvalen... rätt eller fel...

Det är väldigt sällan som man ser en kvinna som målare, brandman, snickare,
Det är väldigt sällan som man ser en man som förskollärare, sjuksköterska, barnmorska,

Tillbaka till mitt val av yrke.... är det då påverkan eller arv som gjort att jag valt det jag valt...
hur länge kommer jag ha mitt val kvar.... kommer jag ändra mitt val i framtiden och vad är det då som kommer att påverka det och varför...

En sak är i alla fall säkert och det är det att jag kommer inte arbeta inom byggbranchen (tror jag skulle tråkla ihop något illa verk och bli anmäld för byggfusk) och jag kommer inte heller att jobba inom sjukvård (livrädd för stick och blod)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin