Fortsätt till huvudinnehåll

Mobiltelefonens revolution..... på gott eller ont....



Den har beskrivits som en av de riktigt stora uppfinningarna i teknikhistorien, den handhållna trådlösa kommunikationsapparaten. Mobiltelefonen har blivit en integrerad del av våra liv på ett sätt som få kunde ana för bara ett par decennier sen. Den första generationen som inte känner till en tillvaro utan mobiltelefoner växer nu upp. En generation som i princip är född med en mobil i handen och som helst inte släpper den för långt ifrån sig. Hur kunde en så liten apparat förändra vår värld så radikalt? Här berättas historien om hur mobiltelefonen skapades och hur den har förändrat vårt samhälle och vårt mänskliga beteende i grunden.

(http://www.ur.se/Produkter/184504-Den-mobila-revolutionen#Mer-om-programmet)

Se filmen här om mobilen.... 

(denna film skulle elever se från åk 4-5)




Klarar du dig utan din mobiltelefon eller din läsplatta???
Hur ofta använder du din mobil dagligen... 
Vad använder du din mobil till?

Från början var mobilen till för att bara ringa på... sedan kom det till att vi kunde skicka SMS till varandra.... vidareutvecklingen blev att kunna fotografera med den.... vi behövde inte släpa på kamran över allt... kort gott kan man säga att mobilen började bli oss oumbärlig.... tekniken växte och vi tillsammans med den.... Spelen lades till i telefonen... och det här var bara början på vad som sedan skulle ske med mobilen.... 

Idag har vi allt i vår mobiltelefon.... Förutom att vi kan ringa på den och skicka medelanden via SMS så använder vi vår mobil till mycket mycket mera.... det vi tidigare kunde göra på våra datorer hade nu flyttats över till våra mobiler...vi kunde skriva mail direkt från mobilen... vi kunde använda mobilen till att gå ut på internet och vi kunde sammankompla våra enheter utan kablar.... 

Den är beroendeframkallande... idag klarar vi oss inte långa stundera utan den... vi kollar av den helatiden... och kan bli sittande i minuter, halvtimmar och timmar dagligen..
Vi ser runt om oss hur alla kollar av sin mobil eller pratar med någon i den... man är tillgänglig helatiden... 24/7 dagar i veckan är vi tillgängliga... 

Det som är farligt idag är att vi kollar av mobilen så ofta att den har påverkat vår koncentration... och det har kostat många skador och många liv.... vi tappar koncentrationen av det vi faktiskt gjorde och förflyttar koncentrationen till mobilen vare sig vi pratar, SMS:ar eller surfar på den.... Förödande saker kan man utsätta sig själv för och även utsätta andra för det samma.... 

Idag har vi fått lagar i många länder världen över om att man inte får använda mobilen i olika situationer eller på platser.... 

Idag är mobilen vanlig i varje hem... och näst in till alla har en mobil och då spelar det inte någon roll om vi barn eller vuxen.... och i varje hem förekommer fler än en mobil.... 

För dryga 40 år sedan var det mobilen tog sitt första trevande steg... men den kom inte på markanden fören i mitten på 90-talet... Vi har idag kunnar skicka SMS i 20 års tid... var kommer vi vara om ytterligare 20 år... Kameran i mobilen kom i början av 2000-talet... 
Men det som var numera möjligt var att vi kunde dokumentera händelser av betydelser... och komunikationen var slående...


Vi kopplar ihop våra mobiler med internet och vi är nu mer oumbärliga och vi kan bli nådda i stortsätt överallt...  Vi lever våra liv styda av tekniken... vi är som slavar under tekninken... 
I en mobil eller surfplatta har vi lagrat allt som vi anser oss behöva dagligen... ringande, mail, spel, dokumentation, film, musik, kamera, boken, videon, nätverk med mera... vi har appar som guidar oss i vår liv i allt och vi låter våra liv bli styrda av elektroniken och tekniken 
Vi är kopplade till tekniken och är uppkoplade till alla möjliga enheter.... Vi delar med oss om oss själva på ett mer öppet sätt..... det vi inte tänker på är hur vi lämnar ut oss själva... 

Vem övervakar oss och är det så att det som vi skriver om eller fotograferar-filmar kan användas mot oss.... 

Vi är mindre sociala med varandra, för vi har vårt elektroniska socialanätverk... pratar med varandra via olika mediasidor... vi har skaffat ett missbruk som vi inte kan hantera... och det kan och kanske kommer att bli värre... 

VART ÄR TEKNIKEN PÅ VÄG OCH VART  KOMMER DEN FÖRA OSS???

Kommer vi fronta TEKNIKVÄGGEN???


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin