Fortsätt till huvudinnehåll

Resa utomlands och skolplikten....

Resa till Thailand eller till något annat land då barn/elever samtidigt har skolplikt...

Ett  brevet som skolor skickade ut i början av läsåret...  där reglerna för ledighet redovisades: Enligt skollagen har elever närvaroplikt samtliga skoldagar under läsåret. För vissa enskilda angelägenheter kan dock elev i grundskolan eller grundsärskolan enligt 7 kap. 18§ skollagen beviljas ledighet.

Så vad är det egentligen som gäller kan man fråga sig... Får elever vara lediga när det inte är lov.... Räknas en semesterresa i Thailand som en ”enskild angelägenhet”..... eller hur är det nu....
Utgångspunkten är att eleverna i grundskolan har skolplikt.... jo det vet vi ju....  och ska närvara för att nå skolans kunskapsmål. Utifrån det får varje skola göra sina egna bedömningar från fall till fall.... men om ledigheten inte är längre än tio dagar så är det generellt lättare att få den beviljad...
Just tio skoldagar är i det en magisk gräns i skolans värld.... beslut om ledigheter som gäller färre antal dagar får rektorn delegera till klassläraren.... medan det är rektorn själv som har den avgörande rösten när det handlar om ledighetsansökningar som gäller tio dagar och uppåt.... För att få en ledighet längre än tio dagar beviljad krävs dessutom ”synnerliga skäl”... så som exempel familje- eller religiösa högtider.

Skollagen preciserar inte om det rör sig om tio dagars ledighet per läsår, termin eller vid ett enskilt tillfälle så hur länge och hur många gånger per termin läsår kan man då vara borta tio dagar åt gången....

Ledigheten handlar om skolans egen bedömning från fall till fall...
Oavsett om det handlar om en, två eller tio dagars ledighet så grundas beslutet på en ”samlad bedömning av elevens situation”....  Här ska skolan tar hänsyn till hur det går för barnet i skolan och vilka möjligheter de har att kompensera den förlorade undervisningen.
Betyder det att det är lättare för duktiga elever att få ledigt... eller hur menar man då...
Har skolan stöd i skollagen att neka elev att vara ledig, om det handlar  mindre än tio dagar.... det står visserligen ingenstans att elever inte får beviljas några extra dagars ledighet per termin... men det står inte heller att elever har rätt till några extra dagars ledighet.... Så allt handlar i slutändan om vad lärarna och rektorerna tycker....

Om man dessutom kan säga till hem skolan att barnet kan ta med skolarbetet på resan och till och med kan gå på en svensk friskola i utlandet skulle inte det kunna vara ett bra sätt......
Runt om i världen finns det såååååååååååå många skolor som tar emot semesterelever som vill ha några extra dagar i landet.... Thailand har tillexempel 6 svenska skolor.

REGLER INFÖR RESAN
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan får rektorn bevilja en elev kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas.

Ett beslut om ledighet ska grundas på en samlad bedömning av elevens situation. Bland de omständigheter som normalt bör beaktas kan särskilt nämnas frånvarons längd, elevens studiesituation, möjligheterna att på olika sätt kompensera den förlorade undervisningen samt hur angelägen ledigheten är för eleven.

Det är rektorn som ska besluta om ledighet. Rektorn får uppdra åt någon annan att fatta beslut om ledigheter upp till tio dagar.

De nationella proven
En vanlig fråga är om elever får vara lediga samtidigt som det är nationella prov.
Så här säger Anna Tammelin, jurist vid Skolverket:
– Det är förstås inte önskvärt, men det är inte heller förbjudet. Elever kan ju vara sjuka när det är nationella prov. Det går alltid att göra dem vid ett senare tillfälle.

TIPS INFÖR LEDIGHET
Be om ledighet i god tid.
Lägg upp en studieplan för ditt barn tillsammans med läraren.
Tala tidigt om för ditt barn att resan kommer innehålla skolarbete så att det inte blir en överraskning när resväskorna packas.Sök till svensk skola dit man åker (finns många svenska skolor utomlands)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin