Fortsätt till huvudinnehåll

Tycker om...

Vad du tycker du om egentligen???
Vet du verkligen vad du tycker om i alla lägen???
Vet du vad du vill ha i ditt liv och vad du inte vill ha???

Det har tagit mig ganska många år att komma till olika insikter om mig själv.....
Jag har många gånger trott att jag tyckt om vissa saker och inte om andra saker.... men på något underligtvis så har jag kommit fram till att jag många gånger har gillat vissa saker bara för att andra har gjort det eller för att det har förväntats av mig.... Förväntats av mig av andra eller till och med av mig själv.... Man kan säga att jag inte har varit mig själv ärlig och det är en besvikelse mot mig själv....

Vad är det som jag har kommit fram till då kan man fråga sig.....

Jag har alltid tyckt att röd färg varit min favorit... Hade under många år röda kläder... Lika så hade jag blått(mörkblått).... Vet att jag på någotvis aldrig egentligen trivdes med mina kläder.... Konstigt kan man tycka.... Det var mode med just dem färgerna och man förväntades att ha det och jag påverkades av andra och modet i media, kataloger, reklam med mera....utan att egentligen reflektera på vilken färg jag egentligen trivdes i.... Kommer ihåg 80-talets pasteller....Hua vad jag avskydde dessa färger.... Hade jag dessa färger....självklart.... Gahaaaaaa egentligen över mitt val..... Jag har alltid sagt att jag inte tycker om rosa..... Men om man ser sig om i mitt hem så är det just färgen rosa som dyker upp på många ställen.... Och i färgvalet för kläder har jag just mycket av rosa.... Men jag har faktiskt en färg till som jag tycker om att ha och det är nämligen orange.

Har alltid trott att jag tycker om utelivet.... Alltså friluftslivet... Och det är att vara ute.... Jo det gör jag på sätt och vis.... Men egentligen inte....och då menar jag här i Sverige då det börjar bli kallare ute.... Har upptäckt att jag hatar kyla och allt som har med vinteraktiviteter att göra.... Det är hemskt med skridskor, pulka skidor med mera.... Visst det kan vara okej en stund... Men sedan har jag fått min dos för resterande tid av kyla och vinter... Neeeee jag gillar värme och sol. Jag gillar däremot att gå i skogen och plocka svamp på hösten i stillhet...

Filmer.... Älskar svenska filmer och gärna då kriminalfilmer.... Och så gillar jag komedier....
Favoritblomman....jag har nog gillat de flesta blommor..... Men det har visat sig att jag gillar bäst Gerbia och då den orangea..... Vidare är min favorit  av trädgårdsblommor kaprifol, doftjasmine (Sverige), lillavadi (Thailand). Rosor är INTE en favorit. Gillar blommor som doftar.

Något som jag med har upptäckt är att jag är otroligt social och pratsam och gillar att vara med och bland vänner.... men älskar att ha egentid för mig själv.... och får jag inte det märks det på mitt humör.... (dessa lägen är det något som jag behöver träna på¨att säga ifrån och visa att jag behöver egentid).


Lite av vad jag tycker om.... 




Kommentarer

  1. Oj vad man känner igen sig i mycket av det du skriver...och fler med mig tror jag...ha det bäst :)
    Kram agneta

    SvaraRadera
  2. Jo jag tror som du att det är många som har det så... Vi anpassar oss efter andra och ställer höga krav på sig själva.... tror att vi ska vara på ett visst vis men den vi sviker mest är sig själv

    Kram Eva

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin