Fortsätt till huvudinnehåll

Bortskämda barn blir ofta olyckliga som vuxna

I dagens artikel i Aftonbladet skriver Alf B Svensson om att det är lätt att bli upprörd över barn som far illa, och att det engagerande att hjälpa dessa....(vilket är ett måste) och att de senaste åren har det handlat mycket om barn som växer upp med fattigdom i Sverige. Det som det inte pratas så mycket om menar han är de bortskämda barnen… i sitt arbete som psykolog har han mött många barn som far illa av just att ha blivit bortskämda (fått som de velat). Dessa barn riskerar att som vuxna inte få ett bra liv.... empati och förståelse, självständighet saknas.... 

Visst är det så att vi ska visa våra kärlek och finnas där för deras nödvändigheter med mera… umgås med… visa dem kärlek… visa dem vägen mot att bli självständiga individer….

Men som Alf nämner i sin artikel är det kanske så att vi ska se över hur man som förälder ställer upp på barnen och vad det kan ge för konsekvenser för framtiden…. Att alltid ge dem uppmärksamhet och svara på deras önskningar är inte i okej….  Det som då händer är att gränser inte sätts och föräldraansvaret uteblir.

Att ge barnen allt som det vill utan att de själva behöver anstränga sig kan få svårt att som vuxna att kunna förverkliga sina drömmar och sina mål…. Han menar vidare att om man behandlar sina barn som om de vore kungar kan få samarbetssvårigheter i livet, svåra att leva med i ett äktenskap… vidare menar Alf att dessa barn kan få svårt att glädja sig åt allt som livet ger. Egocentiriska är något som dessa barn blir då de får allt som de vill och behandlas som om deras liv är viktigare än andras.

Många gånger försvarar deras föräldrar dem och det är oftast andras fel då konflikter uppstår och inte barnet själv som är orsaken till att konflikter kommer till. Utsatta kan vara kamrater, klasskamrater, den andra föräldern (om föräldrarna är skilda), bonusföräldern, läraren med flera. Resultatet är att sedan som vuxna kan detta ge att de får dålig självkänsla och har därmed svårt att kunna hantera konflikter.

Idag har vi mera råd att kunna göra saker och vi har en annan teknologi med mera. Barnens rum är fyllda till bredden med leksaker av alla de slag…. Och Alf tar upp i sin artikel om att är det så för att föräldrar har dåligt samvete för sin frånvaro och då kompenserar detta med saker…. Och för att undvika konflikter…. Passar upp på sina barn med olika aktiviteter för att också undvika konflikt.

För var det så att barn var måna om att uppträda så att det blev omtyckta av sina föräldrar medan idag är det istället så att vuxna oroar sig för att inte vara älskade av sina barn och är därmed överdrivet måna om…. Styrs av vad som är barnens behov, än att för istället se vad som egentligen är bäst för barnet…

”Det ingår i jobbet som förälder inte bara att villkorslöst älska sina barn utan också att stå ut med att inte alltid vara populär och omtyckt.” (Alf B Svensson)

Riskerna kring det som i barnens uppväxtvillkor och vad som är barns rättighet behövs ses över i då det gäller riskerna med att just skämma bort dem…. Att vara bortskämd med att få allt serverat, få som man vill, låta barnet bestämma gör i längden inte barnet lyckligt och inte heller ansvarstanade och det skapar i framtiden för att inte fungera som socialt kompetenta vuxna. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad har hänt? och Vad händer?

 Oj oj oj... ja det är ju inte allt för ofta som jag är här inne. Man kan ju undras vad som har hänt genom åren.  Till att börja med måste man tillbaka till förra inlägget som var 2021.... Alltså 3 år sedan.... tänk att det redan har gått tre år...  Bor än kvar i lägenheten. Min yngsta har flyttat ut och bor numera i Norrköping där hon går i skolan. Hon går nu andra året på gymnasiet. Hon kommer hem på helgerna turligt nog. Nästa sommar tar hon studenten. Wow vad tiden gått fort här.  Jobbar i Norrköpingskommun som lärare på en liten skola utanför Norrköping och trivs tämligen bra med undantag från några. Eleverna är magiska och ledningen fungerar bra. Har nu jobbat på skolan i snart tre hela läsår. Just nu har jag en årskurs fyra med 19 elever i klassen. Har så mycket som jag vill dela med mig till mina elever. Ser fram mot en fortsatt framtid tillsammans med dem.  Familjen i övrigt.... Min äldsta son studerar och har studerat it och lite annat, han levern ensam och bor i sin lägenhet

Mitt namn...

 Många gånger har jag skämts för mitt namn för att det är så udda... andra gånger har jag varit stolt över mitt namn... Som barn sa alla mitt hela namn och inget annat... jag hade inte "nickname" heller... det var inte förrän jag kom upp i högstadiet som jag blev kallad Gunsan eller Myran... Jag svarade på båda dessa namn... dessa namn hängde med mig fram tills gymnasiet tog slut... sedan blev man liksom "vuxen" på något konstigt sätt...eller... hur det nu var... I alla fall så träffade jag en kille vars mamma hade liknade namn som mig så han kortade liksom av mitt namn och kallade mig bara för Eva... Ett namn som sedan har blivit kvar sedan dess. Visst använder jag mitt hela namn då jag skriver under och då jag är till sjukhuset, tandläkaren, med mera... men det är ju så att då står ju mitt hela namn och det är ju mitt tilltalsnamn som då används.... Eva är ju bara mitt halva namn liksom. Det är min familj sedan barndomen och min närmaste barndomsvän som säger hela

Vad hände med våren?

Våren bankade på dörren efter en lång vinter... snödroppar, tulpaner med mera hade börjat göra sig synliga... Vintern som varit har varit kall och med mycket snö. Tror att denna vintern verkligen gett unga som gamla möjligheten för att åka skidor på nedför och på längden, åkt skridskor med mera av olika vinter aktiviteter. Neeeee nu får det vara slut med detta med snö och kyla.... igår kom det tyvärr åter igen... stormliknade byar med snö och kyla drog över byn..... Så ofantligt trött på vintern nu. Vill ha vår och sommar... och gärna läääänge också.  Vad har man hittat på idag då.... Vaknade upp tidigt med tanken att ställa mig i duschen men så blev det inte då min yngsta kom och ville ha en speciell yoghurt till frukost. Så det blev att kasta på sig kläderna och dra iväg tillsammans för att åka och handla lite frukost. Väl gjort blev det gofrukost hemma i soffan.  Har suttit och fixat lite pappersarbeten på förmiddagen också och jag känner mig nöjd med att fått det gjort. Ska väl hin