Sedan en lång tid tillbaka så ingår fritids i skolans verksamheter. De pedagoger som ingår i skolans arbetslag få alla dela på skolans lokaler som finns att tillgå....
Det styrdokument som skolan har här bland annat Lgr11 i den står det att "skolan skall" och där med menar man hela skolan ska... och inte bara skolverksamheten i sig själv.... utan allt som händer och sker i skolan vare sig det är skoldagen eller den skolfria dagen i skolan.... därför måste Lgr11 tolkas efter varje enskild verksamhet för att tillämpa den i praktiken...
Samarbetet mellan verksamheterna är viktigt för att kunna få ut en helhet av ett ändamål för eleven/barnet.....
Fritidspedagoger arbetar ibland med barnen tillsammans med läraren... men de har sällan möjlighet att tillsammans med lärarna planera det samarbetet... detta riskerar att fritidspedagogerna inte få utnyttja sin kompetens fullt ut.... utan att de blir en slags hjälplärare som får anpassa sig efter det som läraren gör....
För att samarbetet ska fungera så är det ett måste för ledningen att de stimulerar och uppmuntra så att de förväntningar blir glasklara för både berörda lärare och fritidspedagogerna....
Men om samarbetet inte är mer än att fritidspedagogerna hjälper till i klassen kommer inte skolan att fördjupas, breddas eller vidareutvecklas.... det kommer i stället att försvagas och leda till minskat gemensamt engagemang.... och det skapar sämre relationer mellan de olika yrkesgrupperna i skolan....
Att möta och kunna samarbeta med varandra har i grunden med attityd att göra...
Det styrdokument som skolan har här bland annat Lgr11 i den står det att "skolan skall" och där med menar man hela skolan ska... och inte bara skolverksamheten i sig själv.... utan allt som händer och sker i skolan vare sig det är skoldagen eller den skolfria dagen i skolan.... därför måste Lgr11 tolkas efter varje enskild verksamhet för att tillämpa den i praktiken...
Samarbetet mellan verksamheterna är viktigt för att kunna få ut en helhet av ett ändamål för eleven/barnet.....
Fritidspedagoger arbetar ibland med barnen tillsammans med läraren... men de har sällan möjlighet att tillsammans med lärarna planera det samarbetet... detta riskerar att fritidspedagogerna inte få utnyttja sin kompetens fullt ut.... utan att de blir en slags hjälplärare som får anpassa sig efter det som läraren gör....
För att samarbetet ska fungera så är det ett måste för ledningen att de stimulerar och uppmuntra så att de förväntningar blir glasklara för både berörda lärare och fritidspedagogerna....
Men om samarbetet inte är mer än att fritidspedagogerna hjälper till i klassen kommer inte skolan att fördjupas, breddas eller vidareutvecklas.... det kommer i stället att försvagas och leda till minskat gemensamt engagemang.... och det skapar sämre relationer mellan de olika yrkesgrupperna i skolan....
Att möta och kunna samarbeta med varandra har i grunden med attityd att göra...
Kommentarer
Skicka en kommentar