Trakasserier är en kränkning som är ett brott som går under BROTTSBALKEN.... Generellt ska man ALLTID polisanmälan göras vid misstanke om trakasserier.... Vanligt förekommande trakasserier kan vara att bli kallas "hora" (inte alltid att man anmäler detta men det ska dokumenteras), samlade trakasserier kan leda till samråd med polisen... när polis kontaktas vid trakasserier är det polisen som utreder och inget ansvar för detta ligger hos på förskola eller skola. Anmälan SKA göras samma dag som det sker/inträffar och inga samtal ska föras med dem som är inblandade. däremot ska föräldrar/målsmän kontaktas.
Diskriminering är när någon eller några kränks och behandlas sämre eller får sämre möjligheter än andra... bara den som har makt att forma sammanhang kan diskriminera (skola, arbetsplats eller organisation). Alltså kan inte barn/elever diskriminera varandra! Vid misstänkt fall av diskriminering ska chefen/rektorn kontaktas.... denne utreder sedan det som har kommit till kännedom... Om någon eller några upplever sig diskriminerade ska alltid någon form av åtgärd vidtagas....då krävs det att en organisatorisk eller strukturell förändring sker....
Alla barn och elever har rätt att utvecklas och lära i en trygg miljö och bemötas med respekt. Förskoleverksamhet, skolbarnomsorgen, skolan och vuxenutbildningen ska vara fria från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. När elever känner sig trygga i skolan påverkas även studieresultaten i positiv riktning (Skolverket).
Ett främjande arbete ska syfta till att förstärka respekten för allas lika värde i skolan och ska omfatta diskrimineringsgrunderna och ska riktas mot alla och bedrivas utan förekommen anledning och ska vara en naturlig del i det vardagliga arbetet i skolan... Alla på skolan ska arbeta för att alla barn och vuxna känner sig trygga.... och för att stärka gemenskapen och öka gruppkänslan. Tydliga regler tillsammans med barnen är viktiga. viktigt att det är pedagoger närvarande i alla miljöer där barn vistas på skolan under hela dagen... esr och handleder barnen i deras verksamhet vid stöd och behov....
Diskriminering är när någon eller några kränks och behandlas sämre eller får sämre möjligheter än andra... bara den som har makt att forma sammanhang kan diskriminera (skola, arbetsplats eller organisation). Alltså kan inte barn/elever diskriminera varandra! Vid misstänkt fall av diskriminering ska chefen/rektorn kontaktas.... denne utreder sedan det som har kommit till kännedom... Om någon eller några upplever sig diskriminerade ska alltid någon form av åtgärd vidtagas....då krävs det att en organisatorisk eller strukturell förändring sker....
Alla barn och elever har rätt att utvecklas och lära i en trygg miljö och bemötas med respekt. Förskoleverksamhet, skolbarnomsorgen, skolan och vuxenutbildningen ska vara fria från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. När elever känner sig trygga i skolan påverkas även studieresultaten i positiv riktning (Skolverket).
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Ett främjande arbete ska syfta till att förstärka respekten för allas lika värde i skolan och ska omfatta diskrimineringsgrunderna och ska riktas mot alla och bedrivas utan förekommen anledning och ska vara en naturlig del i det vardagliga arbetet i skolan... Alla på skolan ska arbeta för att alla barn och vuxna känner sig trygga.... och för att stärka gemenskapen och öka gruppkänslan. Tydliga regler tillsammans med barnen är viktiga. viktigt att det är pedagoger närvarande i alla miljöer där barn vistas på skolan under hela dagen... esr och handleder barnen i deras verksamhet vid stöd och behov....
Kommentarer
Skicka en kommentar